توربین
قصه "پلیمریزاسیون" یا "بسپارش"!
مشکل" بسپارش" در واحد الفین به محض خروج مواد از کوره خودنمایی میکند و اگر سریعاً مواد سرد نگردند ممکن است واکنش معکوس کراکینگ یعنی بسپارش اتفاق بیافتد.
در واحد 23 هیدروکربنهای سنگین که تحت دما و فشار تمایل بسیار زیادی برای تشکیل پلیمر دارند از گاز کرک جدا می گردند ولی...
ولی مواد سبک و خطرناک(خطرناک از بابت تمایل به تولید پلیمر) همچنان در گاز کرک وجود خواهند داشت ،
همچون :
-1،3 Butadine
-Acetaldehyde
-Free radicals
-Mercaptans(R-SH)
که از واحد 23 فرار کرده و وارد کمپرسور میشوند.
این مواد بعلت شکل مولکولی (پیوند دوگانه) و فعال بودن تمایل زیادی به بسپار (پلیمر) شدن دارند، در این بین بعضی از رادیکالهای آزاد برای شروع زنجیره بسپار نیاز به تماس با فلز دارند، اولین جایی که شرایط مناسب برای این تماس را مهیا میکند، ایمپلر های کمپرسور میباشد (فلز، دما و فشار).
این مواد را دوستان عزیز شاغل در ناحیه کمپرسور با تزریق Wash Oil، از روی ایمپلر ها شسته (حل کرده) و به سمت دیگر عزیزان پرتلاش شاغل در واحد 23 ارسال میکنند، یعنی به همان جایی که از آن فرار کردند!
ادامه دارد...
3/7/21, 16:11 - Rahman zade Reza: <Media omitted>
3/7/21, 16:11 - Rahman zade Reza: <Media omitted>
3/7/21, 22:47 - Khaled Hamoudi: بجهت اینکه در گروه "دانشکار" قرار است مطالب بشکل ساده و قابل فهم برای همه مطرح شود، پیشنهاد میکنم ادامه بحث در مورد "بخار" را در "کالیبره" دنبال نماییم.
(دوستانی که عضو "دانشکار" هستند می دونند دارم در مورد چی صحبت میکنم )
3/7/21, 22:53 - Khaled Hamoudi: اما آب... این مایع شگفت انگیز!
یک قطره آب وقتی بخار میشه، حجم آن 1600 برابر میشود، فکرش رو بکن، حیرت انگیزه!
بنظر من حیفه که از این مبحث مهم به راحتی بگذریم، اگر موافق باشید بعد از اتمام قصه های "بسپارش"، بطور کامل در مورد آن مطالعه و بحث کنیم.
3/7/21, 23:09 - Khaled Hamoudi: ولی فعلاً چند جمله بیان میکنم که به دوستان در شناخت "بخار اشباع" و "بخار فوق اشباع" یا "سوپر هیت" کمک کند :
الف - ما در واحد از دو کاربرد متفاوت "بخار" استفاده میکنیم :
یک - بعنوان محرک تجهیزات (توربین)
دو-بعنوان حامل حرارت (مبدلهای حرارتی)
این دو نوع "بخار" با توجه به وظایفی که دارند، خواص متفاوتی خواهند داشت.
ب-در علم ترمودینامیک (باقلوا) برای آب یک منحنی وجود دارد که رابطه بین دما، فشار و حالت آب را بیان میکند، از آن کمک بگیرید.
نکته آخر :
هدف ما در "کالیبره" یادتون نره، هدف ما اعتبار سنجی و کالیبره کردن اطلاعات و تجربیات با حقایق علمی بود.
فرضیات و حدس و گمان را با پشتوانه علمی یا آزمایش باید "رد" یا "قبول" کرد.
3/8/21, 22:02 - Khaled Hamoudi: آقای رضا فرج زاده عزیز،
توضیحات تکمیلی در پاسخ به پرسش شما (در گروه "دانشکار" )
دودکش کوره ها :
استفاده اصلی دودکش در خانه ها انتقال مواد حاصل از احتراق به بیرون است و معمولا کمی ارتفاع آنها را بلند در نظر می گیرند تا دود وارد محیط خانه نگردد ، گرچه در طراحی صنعتی تجهیزاتی که دودکش دارند این مورد نیز در نظر گرفته شده و سعی میشود دود در ارتفاع بالایی تخلیه گردد تا محوطه پیرامون کمتر آلوده شود ولی هدف اصلی از دودکش در تجهیزات بزرگ صنعتی ایجاد مکش و ورود هوا به مشعل ها میباشد.
این سیستم که به مکش طبیعی مشهور است بر اصل علمی کاهش وزن مخصوص گازها هنگام حرارت دیدن استوار است.
هوای اطراف برنر گرم شده و به سمت بالا حرکت کرده و جای آنرا هوای سرد پر می کند و این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد.
هرچه ارتفاع دودکش بیشتر باشد، مکش بیشتری ایجاد خواهد کرد، چون سرعت هوای بیرون با افزایش ارتفاع بیشتر شده و این سرعت در خروجی دودکش به مکش آن کمک خواهد کرد.
در کوره های ما از بلوور بهمراه دودکش استفاده میشود و مکش توسط بلوور ایجاد می گردد.
بلوور دور متغییر هست و با توجه به میزان فشار داخل باکس کوره (درفت) دور آن تغییر خواهد کرد.
بلوور باعث میشود هوا با سرعت بیشتری وارد برنرها شده و به همان نسبت ظرفیت یا
Heat Duty
برنر افزایش پیدا کند. (یعنی میتوان از همه ظرفیت برنر استفاده کرد و گاز بیشتری سوزاند)
مکش طبیعی با بلوور تشدید شده و باعث میشود هوا وارد برنرها شود.
سرعت ورود هوا به شاترهای اولیه و ثانویه برنرها به حدی است که برای کاهش صدای ایجاد شده بخاطر سرعت بالای هوا از سایلنسر (Silencer) در مسیر ورود هوا استفاده شده است!
3/8/21, 22:15 - Faraj Zade Alireza: جناب حمودی عزیز
ممنون بابت وقتی که گذاشتید و توضییحات جامع و کاملتون
3/8/21, 22:17 - Faraj Zade Alireza: شرمنده ، عکس یا شماتیکی از سایلنسر تعبیه شده در مسیر ورودی هوا به برنر دارید؟
3/8/21, 22:21 - Khaled Hamoudi: داخل محفظه ورودی هوا را نگاه کنید!
اولیه و ثانویه.
دوستان اگر امکانش هست، یکی عکس بگیره بذاره تو گروه
3/8/21, 22:24 - Faraj Zade Alireza: خیلی در موردش داخل اینترنت سرچ زدم ، چیزی نبود ، فردا شب خودم نگاه میکنم تا کاملا متوجه بشم ، برنرهای کف کوره ۷ هم کنار فنس هست ، اونجا هم نگاه میکنم تا کاملا متوجه بشم و اگر امکانش بود حتما عکس گرفته و داخل گروه میزارم
3/8/21, 22:25 - Faraj Zade Alireza: بهرحال ممنون از وقتی که گذاشتید
3/8/21, 22:25 - Faraj Zade Alireza: <Media omitted>
3/8/21, 22:35 - Khaled Hamoudi: آفرین رضا ،درستش همینه، اینطوری ممکنه به چند مورد دیگه هم برخورد کنی و برات سوال پیش بیاد.
3/8/21, 22:47 - Afzali Mohamad Hosein: <Media omitted>
3/8/21, 22:48 - Afzali Mohamad Hosein: <Media omitted>
3/8/21, 22:55 - Salehi: <Media omitted>
3/8/21, 22:55 - Salehi: <Media omitted>
3/8/21, 23:09 - Khaled Hamoudi: ممنون از دوستانی که تصویر فرستادن 🙏
دوست دارم با همدیگه بحث کنید و به یک نتیجه برسید که سایلنسر کجای مسیر ورود هوا میتونه باشه!
به مسیر ورود هوا با حداکثر کنجکاوی نگاه کنید.
سوپرایزهای زیادی در این برنرها وجود دارد! قدم به قدم و با توجه به علاقه و اشتیاق گروه بیان خواهم کرد.
3/8/21, 23:01 - Rahman zade Reza: اگر منظورت عایق صوتی هست که در برنرها تعبیه شده، زمانی که شاتر هوا رو کم یا زیاد میکنید یک عایق میبینید که هم جنبه عایق صوتی داره هم از ورود گرد و غبار جلوگیری میکنه
3/8/21, 23:02 - Rahman zade Reza: <Media omitted>
3/8/21, 23:05 - Faraj Zade Alireza: اقا رضا اون لایه مشبک سفید رنگ را دیدم و همیشه برام سوال بود که کارش چیه
3/8/21, 23:05 - Rahman zade Reza: اره همونه که الان اکثر برنر کوره ها شده مثل لانه کبوتر 😄
3/8/21, 23:06 - Faraj Zade Alireza: اما بیشتر منظورم در برنرهای کف بود ، در برنرهای کف هم همچین چیزی داریم؟
3/8/21, 23:07 - Faraj Zade Alireza: جناب بچاری عزیز تخصصش در عوض کردن و درست کردن همینهاست😁😁
3/8/21, 23:07 - Rahman zade Reza: دقیقا نمیدونم ولی فکر نمیکنم باشه چون زمانی که شاتر هوای کف رو کامل بسته و سپس باز میکنیم صدای زیادی از برنر میاد بیرون
3/8/21, 23:08 - Faraj Zade Alireza: فقط یادش میره فلنج ها را خوب ببنده ، آتش سوزی داریم بعدش🤣🤣🤣
3/8/21, 23:09 - Rahman zade Reza: بچاری فقط برنرها رو تنظیم و روغن کاری میکنه، و کاری روی ای عایق ها انجام نمیده در صورتی که این عایق ها باید تخلخلی برای عبور هوا هم داشته باشن که اکثرا بسته شدن
3/8/21, 23:09 - Faraj Zade Alireza: نه جدیدا خودم دیدم داشت تعویض میکرد
3/8/21, 23:10 - Rahman zade Reza: 👍🏻
3/8/21, 23:11 - Faraj Zade Alireza: <Media omitted>
3/8/21, 23:14 - Khaled Hamoudi: لطفاً، لطفاً، لطفاً،
بحث درباره مسائل فنی را درون شیفت ها راه بندازید، با همدیگه بحث کنید، مشاهدات، تجربیات و... را با هم به اشتراک بذارید .
کافیه در هر شیفت فقط یک ساعت وقت بذارید، مطمئن باشید بعد از چند وقت دیگه معمایی در مورد مسائل فنی سایت باقی نمی مونه.
واقعاً چرا باید معمای "قیچی زدن" ( اصطلاحی که بردمن های هات استفاده می کنن) دمای کوره در هنگام دی کک هنوز بی پاسخ باشد.
( بچه های برد هات می دونن من چی میگم)
و یا چرا بالا رفتن اختلاف فشار تاور 33 را فقط به وجود ترکیبات سنگین! و یا آب! ربط می دهند و هنوز دلیل روشنی برای آن نداریم ( هر کسی یه چیزی میگه)
( بردمن های کلد می دونن من چی میگم)
3/8/21, 23:18 - Afzali Mohamad Hosein: <Media omitted>
3/8/21, 23:19 - Khaled Hamoudi: سایلنسر در هر دو نوع برنرهای "کف "و "دیواره" وجود دارد.
3/8/21, 23:21 - Khaled Hamoudi: پیدا کردن پاسخ این دو نمونه معمایی که گفتم بسیار راحت است.
هر چیزی را راحت قبول نکنید از طرف هر کی میخواد باشه!
3/9/21, 08:23 - Davallo Keyhan: ببخشید من این جمله رو متوجه نشدم هرچه ارتفاع دودکش بیشتر باشد، مکش بیشتر چرا؟؟؟ چون سرعت هوای بیرون با افزایش ارتفاع بیشتر شده منظور چیه دقیقا
3/9/21, 21:12 - Khaled Hamoudi: هر چه از سطح زمین بالاتر بریم، سرعت جریان هوا بیشتر میشود.
سرعت بالای هوا در خروجی دودکش، مکش را بیشتر خواهد کرد.
3/9/21, 21:24 - Davallo Keyhan: عمو خالد منظورت سرعت حرکت افقی هواست درسته؟ چیزی مشابه ایجکتور
3/9/21, 21:25 - Khaled Hamoudi: بله، سرعت جریان هوا پیرامون خروجی استک.
3/9/21, 21:26 - Davallo Keyhan: 👍 ممنون
3/9/21, 21:28 - Rahman zade Reza: کیهان تا یک ساعتی دیگه نمونه یک استک و باکس کوره برات به صورت ساده میفرستم 😊
3/9/21, 21:37 - Rahman zade Reza: اختصاصی ویدیو میگرم برات میزارم 😃
3/9/21, 21:38 - Davallo Keyhan: مرسی 🙏
3/9/21, 22:18 - Rahman zade Reza: <Media omitted>
3/9/21, 22:18 - Rahman zade Reza: خدمت مهندس دولو 😬
3/9/21, 22:24 - Adibi Babak: طعمش چیه جوان
3/9/21, 22:26 - Rahman zade Reza: طعم اتان
3/9/21, 22:29 - Rahman zade Reza: <Media omitted>
3/9/21, 22:34 - Adibi Babak: <Media omitted>
3/9/21, 22:36 - Faraj Zade Alireza: باید میپرسیدی مزه اش چیه🤔🤔🤔
3/9/21, 22:46 - Asakere Ahmad: This message was deleted
3/9/21, 22:47 - Rahman zade Reza: بحث علمیه
3/9/21, 22:48 - Asakere Ahmad: 🙏🏻
3/10/21, 00:06 - Davallo Keyhan: اهل دلی😅😅 با پوست و استخونم کوره لمس کردم ممنونم
3/11/21, 19:03 - Salehi: سلام
یه کلیپی از سایکلون در یکی از گروه های صنعتی دیدم و واقعا جالب توجه بود
خواستم اینو بذارم تو گروه تا کامل دوستانی که داخلش رو و سازوکارشو ندیدن با دقت بیشتر تماشا کنند
فقط زبانش انگلیسی هست ولی تمام توضیحاتش همان توضیحاتی هست که عموخالد بهش متذکر شدن و نکات جدیدی به غیر از چند مورد که در زیر اشاره خواهم کرد نداره
🔆 برای طراحی و بالا بردن بازدهی آن :
۱. Flow rate
سیال مهم هست
۲. شکل هندسی سایکلون که مطابق با استاندارد های لازم باشه
۳. متریال مورد استفاده که می تونه metal داخلش از پوشش سرامیکی باشه
و اگر بحث خوردگی در دماها و فشارهای معین بخوایم در نظر بگیریم باید از متریال های ترموپلاستیک یا پلیمری PPH یا PTFE استفاده کنیم
3/11/21, 19:04 - Salehi: <Media omitted>
3/11/21, 19:40 - Khaled Hamoudi: <Media omitted>
3/12/21, 15:35 - Khaled Hamoudi: شب دوم :
"بسپارش"
این قسمت :"بازیگران اصلی"
خروجی مرحله چهار کمپرسور داری شرایطی است که حالا میشه به حذف CO2 و H2S از گاز کرک فکر کرد.
برای اینکار مواد وارد تاور 2601 می گردند ، در آنجا در دو مرحله با کاستیک (در غلظت های متقاوت) مواجه می گردند، در این مواجهه، غیر از CO2 و H2S که به شکل نمک های
Na2Co3 و Na2S
و محلول در کاستیک (Spent Caustic) جدا میشوند سه فاز دیگر که بازیگران اصلی قصه ما هستند نیز بوجود می آیند :
1-هیدروکربنهای سنگین
2-منومرها، که با توجه به نوع ترکیبات به شکل رنگ های زرد، سبز، نارنجی، قرمز و قهوه ای ظاهر می گردند ( کلا به red oil مشهور هستند چون رنگ غالب قرمز است).
3-پلیمرها
این مواد از سنگین ترین به سبک ترین به شکل زیر دسته بندی میشوند :
-کاستیک مصرف شده (Spent Caustic)
- هیدروکربنهای سنگین (بنزین و سنگین تر)
-منومرها (Red Oil)
-پلیمرها
در تاور 2601 با وجود بازیگران قدری که در حوزه "بسپارش" بسیار توانا و حرفه ای هستند، ما کمتر با پدیده گرفتگی مواجه میشویم، چرا؟!
یکی از جواب ها به پرسش بالا این است که بیشتر مونومرهای ما در محیط قلیایی توانی برای تشکیل پلیمر ندارند. (شُکر خدا و گرنه تاور 2601 چی میشد!!)
یک جواب و نکته اساسی دیگر نیز وجود دارد که با کمی جستجو حتما پیداش خواهید کرد.
از تاور 2601 که خارجی ها اون رو،
"Caustic Scrubber"
صدا می کنند، همه بازیگران "بسپارش" بهمراه "کاستیک مصرف شده" به سمت واحد 27 اخراج میشوند.
این قسمت را با طرح یک پرسش آسان به پایان می بریم :
1-چرا تاور 2601 بصورت دو قسمتی طراحی شده است؟
با پرسش قبلی شد دو تا!
ادامه دارد...
3/12/21, 15:44 - Rahman zade Reza: سلام
میتونم بپرسم در قسمت تقسیم بندی سنگین تر به سبکتر چرا پلیمرها قبل از مونومرها قرار گرفتن؟؟
واینکه چرا به مونومرها این همه طیف داده....?( آیا این همه طیف مونومر سبز زرد و.... هست) ؟؟
3/12/21, 15:44 - Rahman zade Reza: ببخشید پلیمرها بعد از مونومرها
3/12/21, 15:45 - Adibi Babak: سلام دلیل طراحی دو قسمته t26اینه بدون از خارج کردن واحد ،عملیات شستشو در یک قسمت انجام بدیم و قسمت دیگر را از سرویس خارج کنیم
3/12/21, 15:45 - Khaled Hamoudi: نه! نمی تونی بپرسی!
جستجو، مطالعه، گوگل و...
بعد پرسش در گروه!
3/12/21, 15:46 - Khaled Hamoudi: <Media omitted>
3/12/21, 15:46 - Rahman zade Reza: جستجو کردم آقای حمودی، من هم کارشناسی و هم کارشناسی ارشدم رشته ام پلیمر بود
3/12/21, 15:46 - Adibi Babak: البته به صورت موقت
3/12/21, 15:47 - Rahman zade Reza: من این تقسیم بندی که اول مونومر باشه بعد پلیمر قبول ندارم
3/12/21, 15:48 - Khaled Hamoudi: دوستان عزیزی که در واحدهای پلیمری مشغول هستند، جوابی برای رضا دارین؟
آقایان، امین نزالی و محمد رضا دریس.
3/12/21, 15:49 - Rahman zade Reza: پلیمر از واکنش چند واحد مونومر و چسبیدن چند واحد مونومر به هم تشکیل میشود، پس جرم مولکولی پلیمر تشکیل شده از مونومر آن بیشتر است
3/12/21, 15:50 - Khaled Hamoudi: آفرین ، واضح و صریح.
تو جمله ای که نوشتی یک کلمه را اصلاح کن.
"منومرها "بجای "منومر"!!!!
3/12/21, 15:50 - Rahman zade Reza: شما میگی کدومش درسته؟؟
مونومر یا منومر؟؟
3/12/21, 15:52 - Rahman zade Reza: ببخشید مونومر یا مونومرها؟
3/12/21, 15:52 - Khaled Hamoudi: مقایسه یک پلیمر با منومرش درسته ولی آیا مقایسه یک پلیمر خاص با چند نوع منومر هم میتونه درست باشه؟!!
3/12/21, 15:53 - Khaled Hamoudi: مونومر و مونومرها ( چند نوع مونومر با وزنهای مختلف)!!؟ ؟
3/12/21, 15:55 - Rahman zade Reza: خیلی از مونومرها با مونومر دیگه وارد واکنش نمیشوند و فقط با خود مونومرش پلیمریزاسیون میشوند، پس پلیمری که تشکیل میشود قاعدتا باید وزن بیشتری داشته باشد
و پلیمری که از دو یا چند نوع مونومر تشکیل شود را *کوپلیمر* نامیده میشود
3/12/21, 15:56 - Rahman zade Reza: یا یک نوع مونومر با آرایش های مختلف
3/12/21, 15:56 - Rahman zade Reza: This message was deleted
3/12/21, 16:00 - Khaled Hamoudi: بخاطر قلیائیت تاور، کلا تولید پلیمر کم هست.
ولی..
ولی مونومرهای متنوع با وزن مختلف و محلول وجود خواهند داشت.
پرسش :آیا پلیمری وجود دارد که از یک نوع مونومر دیگر ( نه مونومر خودش) سبکتر باشد.
پلیمر یک زنجیره است و میتواند وزنهای مختلف داشته باشد با توجه به طول زنجیر
3/12/21, 16:04 - Rahman zade Reza: خیر
چون پلیمر از به هم پیوستن حداقل 2 مونومر تشکیل میشه
3/12/21, 16:04 - Rahman zade Reza: تازه به اینم میگن الیگومر، چندین الیگومر میگن پلیمر
3/12/21, 16:13 - Khaled Hamoudi: اگر در مورد یک پلیمر و مونور خاص صحبت کنیم حرف شما صحیح است و وزن پلیمر از مونومر بیشتر است.
مقایسه ما بین چندین مونومر که مستعد تولید پلیمر هستند و چند پلیمر محدود است.
مگر میشه ادعا کرد که همیشه هر مونومری از هر پلیمری سبکتر است.
هر پلیمر باید با مونومری که از آن ساخته شده مقایسه شود.
3/12/21, 18:41 - Davallo Keyhan: 👍
3/12/21, 18:42 - Davallo Keyhan: جواب سوال دو قسمتی بودن تاور ۲۶ یه دلیلش مصرف کمتر کاستیکه؟ چون اونجوری کلی کاستیک استفاده نشده از پایین تاور خارج میشد
3/12/21, 18:43 - Adibi Babak: احسنت اینم هست
3/12/21, 18:43 - Davallo Keyhan: یه سوالم من اضافه میکنم
3/12/21, 18:43 - Davallo Keyhan: چرا تاور ۲۶ رو بین مرحله ۴ و ۵ کمپرسور گذاشتن؟
3/12/21, 18:44 - Adibi Babak: سوال سختربپرس کیهان
3/12/21, 18:44 - Adibi Babak: بخاطر اینه ک تو این فشار شستشو بهتر انجام میشه
3/12/21, 18:45 - Adibi Babak: منظور هم واکنش کاستیک با h2s و co2
3/12/21, 18:45 - Adibi Babak: توی این فشار واکنش بهتر انجام میشه
3/12/21, 18:45 - Davallo Keyhan: کلا تاور ۲۶ و ۲۷ یه فرایند جذب و دفع
3/12/21, 18:46 - Davallo Keyhan: داخل تاور ۲۶ گازهای اسیدی جذب کاستیک میشن و در یونیت ۲۷ دفع میشن
3/12/21, 18:47 - Davallo Keyhan: فرآیند جذب در فشار بالاتر بهتر انجام میشه
3/12/21, 18:47 - Adibi Babak: 👌
3/12/21, 18:47 - Davallo Keyhan: چرا نذاشتن تو خروجی مرحله ۵ که فشار ۳۴ بار
3/12/21, 18:47 - Davallo Keyhan: و جذب بهتره؟
3/12/21, 18:48 - Adibi Babak: باز تو فشار بالاتر احتمال تشکیل پلیمر و بیشتر میشه
3/12/21, 18:49 - Davallo Keyhan: بزاریمببینیمعمو خالد و بقیه نظرشون چیه
3/12/21, 18:49 - Adibi Babak: اینو مطمعن نیستم
3/12/21, 18:50 - Adibi Babak: co
3/12/21, 18:53 - Asakere Ahmad: This message was deleted
3/12/21, 18:53 - Davallo Keyhan: علت اینکه داخل تاور ۲۶ پلیمر شدن زیاد نداریم فککنم هم اینه که دما حدود ۲۵ درجه س و به اندازه کافی برا انجام واکنش پلیمریزاسیون کافی نیست و اینکه ما آنتی پلیمر همتزریق میکنیم
3/12/21, 18:54 - Adibi Babak: یه نظر دیگه دارم.اگ بزاشتیم مرحله ٥ چون مرحله اخر بود ممکن بود کاستیک بره سمت یونیت های دیگه ولی اینطور یه مرحله دیگه هست ک عمل جداسازی میعانات انجام بشه
3/12/21, 18:54 - Adibi Babak: ؟؟؟این دلیل درست نیست؟
3/12/21, 18:55 - Davallo Keyhan: بدک نیس اینم🧐🧐
3/12/21, 18:55 - Adibi Babak: اها یعنی جواب کامل نیست
3/12/21, 18:55 - Davallo Keyhan: خودمم به این موردش نرسیده بودم والا👍
3/12/21, 18:56 - Adibi Babak: اون مورد دیگش چیه؟
3/12/21, 18:57 - Davallo Keyhan: حالا بزاریم بقیه هم فکراشونو بگن ایده ها متفاوته
3/12/21, 18:57 - Adibi Babak: ok
3/12/21, 19:02 - Adibi Babak: یه چیزی دیگه هم هست بخایم این کار رو توی فشار بالاتر انجام بدیم نیاز به پمپهای قویتری داریم برا سیلکوله کردم.و شاید سیلکو کردن تو فشار ٣٩بار سختتر باشه تا ١٨بار
3/12/21, 19:02 - Adibi Babak: اینم یه نظر دیگه.دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه
3/12/21, 19:03 - Adibi Babak: یعنی ممکنه هست ولی شاید از نظر اقتصادی توجیه پذیر نباشه وقتی همین کار رو همیشه تو فشار پایینتر انجام داد
3/12/21, 19:04 - Davallo Keyhan: کلاس فشاری و متریال تمام تجهیزات تغییر میکنه دقیقا باید حساب کتاب کنن ببینن این میزان افزایش جداسازی ترکیبات اسیدی ارزش هزینه بیشتر داره یا نه👍👍👍
3/12/21, 19:05 - Adibi Babak: بعله
3/12/21, 19:05 - Davallo Keyhan: درس اقتصاد مهندسی ترم اخر مهندسی شیمی میاد وسط
3/12/21, 19:05 - Adibi Babak: دیگه بنظرم دلیلی نداره. سوال سختتر بپرس مهند به چالش بریم😂😂
3/12/21, 19:07 - Davallo Keyhan: بزار عمو خالد بیاد شاید کلا بزنه زیر همه جوابات✌
3/12/21, 19:07 - Adibi Babak: شاید
3/12/21, 19:20 - Rahman zade Reza: بین مرحله 4،5 که وارد جداسازی میشه وارد تاور که میشه قطعا فشار میافته، چقدر افت فشار در چرخش این مراحل داریم؟ خروجی 4 و ورودی 5
3/12/21, 19:23 - Rahman zade Reza: منم فکر میکنم یک علتش این باشه:
قطعا اگر خروجی مرحله 5 بود و این افت فشار را داشتیم نمیشد فشار 35 بار دقیق بسازیم برای طراحی های مبدل و مسیرهای بعدی، اینجوری با دور 5 کمپرسور میتونیم فشار 35 بار رو دقیق برای مراحل بعدی بسازیم
3/12/21, 19:29 - Adibi Babak: این هم نکته جالبی بود.
3/12/21, 19:29 - Adibi Babak: 👌
3/13/21, 19:09 - Khaled Hamoudi: به نکته جالب و درستی اشاره کردی، احسنت کیهان
3/13/21, 19:12 - Khaled Hamoudi: ایول بچه ها، انتظارم این هست که همیشه پویا و فعال باشید 👍
3/14/21, 12:18 - Khaled Hamoudi: مطالبی که دوستان در مورد محل قرار گیری تاور کاستیک بیان کردند، کاملا درست است فقط من چند نکته اضافه کنم برای حالتی که اگر قرار بود تاور بعد از آخرین مرحله کمپرسور باشد :
- اگر قرار بود که بیشتر موادی که باعث تولید پلیمر میشوند در قبل از مرحله آخر کمپرسور گرفته نشود، آنگاه شاید با مشکل حادی در مرحله آخر کمپرسور مواجه می شدیم، بخاطر شرایط مرحله آخر (فشار و دما) تولید پلیمر و همچنین مواد سنگین بیشتر می شد .
-اگر تاور 2601 بعد از کمپرسور قرار داشت، به یک "ناک اوت" درام در خروجی نیاز داشت تا بتواند ذرات مایع (کاستیک و آب) را جمع آوری کند و این یعنی طراحی یک درام اضافی و افت فشار . (در حالت فعلی ساکشن درام مرحله آخر این نقش را دارد)
-در بالای تاور 26 قسمت شستشو با آب داریم، بنظرم آبی که از بالای تاور فرار میکند را بعد یک مرحله فشرده سازی توسط کمپرسور، راحتتر میشه در مبدلها و درامهای بعدی گرفت -و اگر قرار بود تاور 26 بعد از مرحله آخر کمپرسور باشد لود بر روی درایرها جهت حذف آب بیشتر می شد!
-و در آخر ، درسته که در تاور ما با کاستیک گازهای ترش را جذب میکنیم و نیاز به فشار داریم ولی فراموش نکنید که مواد دیگری همچون مواد سنگین هیدروکربنی ، پلیمر و... نیز از گاز جدا می گردند که در فشار بالا جداسازی این فازها از هم (درون تاور) مشکل تر میشد.
3/14/21, 12:46 - Davallo Keyhan: 👍 عالی
3/14/21, 12:49 - Adibi Babak: 👌
3/16/21, 17:08 - Khaled Hamoudi: شب سوم "بسپارش" :
به اون فرصت سکون و آرامش نده!
کندانس هیدروکربنهای سنگین بهمراه خیلی مواد دیگر (مرکاپتانها، مولکولهای دارای پیوند دوگانه و...) معجونی درست کرده بود که اسمش رو Red Oil گذاشتیم. (رنگ این محلول با توجه به غلظت مواد درون آن تغییر میکند)
در تاور 26 سعی میشود تا جایی که ممکن است زمان ماند این ماده کم گردد (اگر بهش فرصت بدیم و ساکن بشه، سریعا فرآیند پلیمر سازی را شروع میکند)
وجود دو سیکل شستشو با کاستیک در تاور به این امر کمک میکند چون باعث میشود از آن زمانی که درون تاور هست بیشترش رو معلق در بنزین و در حال حرکت باشه ( آدم هم اگر ساکن بشه گند میزنه و حرکت باعث پویایی، نشاط و زندگیه! )
بالاخره این مواد همراه کاستیک مصرف شده (Spent Caustic) از پایین تاور به بیرون هدایت میشوند.
ابتدا در یک درام 2632 و طبق اصل اختلاف دانسیته کاستیک مصرفی را از بنزین و مواد محلول در آن جدا میکنیم و بعدش بنزین را برای اینکه مطمئن شویم کاستیک ندارد وارد یک درام دیگه 2633 میکنیم و خروجی spent caustic هر دو درام به سمت درام 2731 ارسال میگردد.
در این دو درام اولین جرقه های تولید پلیمر خارج از تاور 26 زده میشود(پلیمر درون تاور نیز وجود دارد و منظور ادامه زنجیر پلیمر و سنگین شدن آن میباشد) و با گرفتگی در کنترل ولوهای کوچک خروجی دو درام خودی نشان میدهد. ( گفتم نباید به این موجود فرصت سکون و آرامش داد!)
ادامه دارد...
3/17/21, 16:05 - Khaled Hamoudi: شب چهارم بسپارش :
این قسمت : عجیبه ولی واقعیه!!!
شب قبل گفتیم که در دو درام (2632 و 2633) طبق اصل اختلاف دانسیته، سعی میکنیم که مواد هیدروکربنی را از spent caustic) SC) ، قبل از ارسال به واحد 27 جدا کنیم.
ما ناگزیر ازحذف بنزین از SC هستیم ...
اگر یادتون باشه قبلا یک پرسش مطرح کرده بودم که چرا در تاور 26 پلیمر کمی ایجاد می گردد؟
یکی از پاسخ ها قلیائیت تاور بود و پاسخ دوم را الان میگم:
"وجود بنزین در تاور، بنزین باعث حل شدن پلیمر ها شده و اجازه تکمیل زنجیر را به آنها نمی دهد"
متأسفانه می بینید که شرایط قصه، به نفع تشکیل پلیمر در حال عوض شدن است!!
خروجی واحد 26 به تانک بزرگ 2731 فرستاده میشود، یک تانک بزرگ برای آرامش بیشتر پلیمرها و نیز جدا شدن بنزین ! (باز هم مجبوریم، باور کن)
در این تانک بنزین باقیمانده از SC جدا می گردد و پلیمرها که الان فرصت پیدا کرده و رشد کرده اند ، سنگین شده و از بنزین به فاز SC نفوذ می کنند.
تا حالا از سه عاملی که باعث کندی فرآیند تشکیل پلیمر در تاور شده بود، یعنی :
1-زمان ماند کم و نداشتن آرامش درون تاور.
2-وجود بنزین و حل شدن پلیمرها و منومرها در آن.
3-قلیائی بودن محیط تاور.
دو مورد 1و 2 را حذف کردیم یعنی هم به آنها آرامش دادیم و هم بنزین مزاحم را حذف کردیم، شاید باورش براتون سخت باشه ولی در ادامه قصه، ما مورد 3 را نیز برای راحتی این دوستان حذف خواهیم کرد، عجیبه ولی واقعیه!!!
ادامه دارد...
3/17/21, 18:00 - Davallo Keyhan: 👍 مثل همیشه عالی بود ماشالله عمو خالد
3/17/21, 18:01 - Davallo Keyhan: خیلی چیزای جدید یاد گرفتم
3/17/21, 18:13 - Adibi Babak: <Media omitted>
3/22/21, 21:48 - Sadegh Zamani: <Media omitted>
3/22/21, 21:48 - Sadegh Zamani: <Media omitted>
3/22/21, 21:57 - Asakere Ahmad: احسنت
3/22/21, 21:59 - Davallo Keyhan: خوراک اصغر ملازاده س😁😁😁
3/22/21, 22:01 - Sadegh Zamani: 🤣🤣🤣🤣
3/22/21, 22:25 - Kordi Zade Mehdi: چندتا از زوایه مختلف بگیر تا بدیم درست کنند
3/22/21, 22:30 - Sadegh Zamani: چشم فردا 👌🏻
3/22/21, 22:32 - Sadegh Zamani: اون قسمت عصا مانند میوفته توی ویل و اون قسمت دوشاخه روی ویل قرار میگیره.
این باعث میشه نیروی دست چند برابر میشه
و مفتول گرد نبودن دسته آچار هم باعث میشه به راحتی خم نشه
3/22/21, 22:40 - Kordi Zade Mehdi: احتمالا ساختش در مارون چند سال طول میکشه
3/22/21, 22:41 - Nassar: تو پالایشگاه ابادان اسمش ویل اسپانه هست
3/22/21, 22:41 - Nassar: یادگار زمان انگلیسیا است
3/22/21, 22:42 - Nassar: نمونه انگلیسیش ریخته گری میشه یعتی یه تکیه است
3/22/21, 22:42 - Nassar: ولی اینای که الان درست میکنن چند تکیه و جوش کاری شده است
3/22/21, 23:11 - Jafarzi Mohamad karim: Valve spanner
3/22/21, 23:12 - Jafarzi Mohamad karim: <Media omitted>
3/22/21, 23:12 - Jafarzi Mohamad karim: <Media omitted>
3/22/21, 23:12 - Jafarzi Mohamad karim: <Media omitted>
3/22/21, 23:12 - Jafarzi Mohamad karim: <Media omitted>
3/22/21, 23:12 - Jafarzi Mohamad karim: <Media omitted>
3/22/21, 23:12 - Jafarzi Mohamad karim: <Media omitted>
3/22/21, 23:12 - Jafarzi Mohamad karim: <Media omitted>
3/22/21, 23:13 - Sadegh Zamani: کریم یعنی یه دونه ای 👌🏻👏🏻👏🏻👏🏻
نمونه کوچیکش همینه
3/27/21, 15:10 - Khaled Hamoudi: بسپارش
شب آخر
این قسمت:صبر میکنیم!
بعد از یک استراحت در تانک 2731، اسپنت کاستیک آماده یک ماجراجویی جدید خواهد شد و یواش یواش باید هر چی در تاور 26 جذب کرده را دفع نماید.
برای اینکه هیدروکربنهای سنگین محلول، CO2 و H2S را راحتر از آن حذف کنیم باید PH را پایین بیاوریم در حدود 4 تا 6، اسید سولفوریک به ما در انجام این مهم کمک می کند.
تا اینجا هر سه مزاحم برای تشکیل و سرعت بخشیدن به پلیمریزاسیون ( آرامش، بنزین و قلیائیت) را در بدو ورود مواد به درام استریپر 2733 حذف کردیم ( از لحاظ فرآیندی مجبور بودیم).
بنابراین انتظار داریم در این درام پدیده پلیمریزاسیون بشکل ملموسی خود نمایی کند!
بعد از خروج مواد از این درام تازه انگار متوجه اشتباهات خود میشویم و قبل از ورود مواد به ایستگاه بعدی ( درام 2734) ابتدا با تزریق کاستیک قلیائیت را بالا میبریم ( PH بین 7 تا 9) و سپس درون درام با برقرار کردن جریانی از خروجی پمپ 2775 و اتصال آن به زیر درام، آرامش را نیز از آن میگیریم.
برای اضافه کردن بنزین ولی دست ما بسته است!
اگر قصه را از اول دنبال کرده باشید، حتماً به این نتیجه رسیدید که بهترین شرایط برای شروع و ادامه فرآیند پلیمریزاسیون تنها در درام 2733 مهیا میباشد.
به شرایط درام اگر وجود هوا و اکسیژن را اضافه کنیم، وضعیت ایده آل خواهد شد چون اکسیژن میتواند بعنوان استارتر پلیمریزاسیون عمل نماید. سنگین شدن پلیمر هنگام باز کردن استرینر پمپ ها و برخورد مواد با هوا مؤید این مطلب است.
فرآیند تصفیه و خنثی سازی کاستیک جزء عملیات دردسر ساز در واحدهای صنعتی است و همیشه مشکلات خاص خود را دارد گرچه با ورود تکنولوژی های جدید قسمت اعظم این مشکلات مرتفع شده است.
فعلاً تا ورود این تکنولوژی به واحد، صبر میکنیم!
3/27/21, 15:13 - Khaled Hamoudi: هدف از بیان قصه "بسپارش" ، شرح فرآیند نبود، بلکه سعی کردم با تصویر سازی و نگاهی خاص مشکل پلیمریزاسیون در واحدهای 26 و 27 را تشریح کنم ، مثلا در درام 2734 برای بهبود خاصیت "بافر" بودن آن و افزایش زمان ماند ( 30 دقیقه) جریانی بشکل خاص به پایین آن برقرار شده است و صرفاً فقط سلب آرامش از SC مطرح نیست.
در پایان این قصه، چند پرسش مطرح میکنم؟
1-هدف در تاور 26 حذف CO2و H2S است ولی در خروجی تاور فقط میزان CO2 سنجیده میشود ( با آنالیزر آن لاین)، چرا؟
2-بافر درام Buffer Drum چیست ؟
3-چرا طراح برای پمپها و درامهای کاستیک و اسپنت کاستیک داشتن سایهبان را ضروری دانسته!؟ گرچه در واحد ما اجرا نشده ( به note:51 در P&IDتوجه کنید).
Sun protection roof necessary
4/8/21, 15:55 - Khaled Hamoudi: بخار آب (Steam)
شاید کمتر واحد صنعتی پیدا بشه که از آب و بخار آب استفاده نکند، این ماده مهم معمولا به عنوان حامل انرژی کاربرد دارد و مهمترین مزیتهای آن در دسترس بودن، تقریباً ارزان، غیر قابل اشتعال و غیرسمی بودن آن است.
برای شروع بحث، لازم می دانم چند سؤال مطرح کنم تا دوستان برای یافتن جواب ها تحقیق کرده و با ذهنیتی آماده بقیه مطالب را پیگیری نمایند.
اساس یادگیری، ممارست، دقت و توجه است.
پرسش ها :
-فرق بخار و گاز چیست!؟
- بخار اشباع چیست و وقتی می گوئیم بخار اشباع، دقیقاً منظور این است که بخار از چی اشباع شده!؟
-بخار سوپرهیت چیست؟
-در مبدلها و توربین ها چه نوع بخاری استفاده میشود؟
-چرا بخار ورودی به توربین را زیاد گرم میکنیم (به نسبت مبدلها) مگر قرار است از دمای بخار در پره های توربین استفاده کنیم!
4/8/21, 16:43 - Nassar: بخار ماده ای که از ماده دیگردرحال تبخیر جداشود وبه هوا بردویا انچه به صورت مه یا رطوبت از اب گرم یاهرجسم جامدیا مایع دیگردر حالت تبخیر برخیزد
4/8/21, 16:45 - Nassar: گاز مادهای است که حجم ان به طور پیوسته افزایش می یابد و فشار ان کم میشود
4/8/21, 16:46 - Nassar: چون ملکول های گاز کاملا ازهم جداست نمیتوان ان را دید با جشم
4/9/21, 14:15 - Khaled Hamoudi: فرق بخار با گاز :
گازی که در آن ذرات مایع نیز وجود داشته باشد، بخار گفته میشود و همانطور که آقای "نصار" فرمودند، با چشم قابل رؤیت است.
تصاویر زیر را مشاهده کنید.
4/9/21, 14:15 - Khaled Hamoudi: <Media omitted>
4/9/21, 14:16 - Khaled Hamoudi: <Media omitted>
4/9/21, 15:03 - Khaled Hamoudi: پرسش : آب در چه دمایی بخار میشود ؟
4/9/21, 15:18 - Afzali Mohamad Hosein: درود
اگر اشتباه نکنم فرآیند تبخیر شدن آب از صفر درجه شروع میشه ولی فرآیندش آهسته ست
4/9/21, 15:19 - Asakere Ahmad: درود
4/9/21, 17:15 - Khaled Hamoudi: بسیار عالی، درسته محمد حسین،
آیا با این فرض میتوان گفت که مایعات بطور مداوم در حال جوشش آهسته هستند!؟
4/9/21, 17:26 - Afzali Mohamad Hosein: جوشش و تبخیر دو فرآیند متفاوت هستن
فکر نمیکنم در مورد آب صدق کنه چون آب در فشار اتمسفر در 100 درجه به جوش میاد ولی فرآیند تبخیر شدن از صفر درجه شروع میشه
4/9/21, 19:21 - Salehi: سلام و خسته نباشید
اگر اشباع باشه، آره به طور مداوم در حال جوشش آهسته هست
و همینطور میشه گفت بخار اشباع در حالت میعان مداوم در حال جوشش هست است
4/9/21, 20:25 - Khaled Hamoudi: یعنی جوشش و میعان بطور همزمان وجود دارند، بعبارتی تعادل ترمودینامیکی داریم؟
4/9/21, 21:57 - Khaled Hamoudi: متن بالا سؤالی مطرح شده، منتظر جواب هستیم.
4/9/21, 22:45 - Salehi: در حالت ترمودینامیکی تعادل فقط استاتیکی هست
یعنی در دما و فشار مشخص و ثابت.
پس در حالت ترمودینامیکی انتقال فاز داریم ولی به یک اندازه مشخص و یکسان
یعنی میزان انرژی که برای بخار به مایع (چگالش)یا مایع به بخار(جوشش) استفاده میشه یکسان هست تا زمانی که دما و فشار ثابته اگر یکی از این پارامترها تغییر بکنه از حالت ترمودینامیکی خارجمیشیم
4/9/21, 23:14 - Khaled Hamoudi: تبخیر و جوشش دو فرآیند کاملاً مجزا میباشند.
در هر دو تغییر فاز مایع به گاز را داریم ولی تفاوت های زیر برای تبخیر و جوشش بیان می گردد :
-تبخیر سرعت بسیار کمی نسبت به جوشش دارد.
-جوشش فقط در یک دمای خاص اتفاق میافتد ولی تبخیر اینگونه نیست.( در فشار خاص)
-تبخیر فقط در سطح مایع اتفاق می افتد. ولی در جوشش حبابهای بخار درون مایع نیز تشکیل می گردد.
-تبخیر باعث خنک شدن مایع می گردد ولی در جوشش دمای مایع ثابت می ماند. ( خاصیت Cooling)
4/10/21, 00:03 - Salehi: <Media omitted>
4/10/21, 00:04 - Salehi: و دلیل اینکه میگیم بخار اشباع شده، یعنی اشباع از میزان انرژی به اندازه mcpT
4/10/21, 21:30 - Khaled Hamoudi: اگر" بخار اشباع" از انرژی اشباع شده (پُر شده) ، پس چگونه میتواند با دریافت مقدار بیشتری از انرژی به بخار سوپرهیت تبدیل گردد! ؟
4/11/21, 01:27 - Salehi: طبق صحبت اخیر برای اینکه مبحث باز تر بشه ما دو نوع انرژی داریم:
🔆انرژی نهان تبخیر(latent heat)
🔆انرژی محسوس(sensible heat)
انرژی نهان تبخیر برای موقعی استفاده میشه که در دمای ثابت فقط تغییر فاز داشته باشیم
پس اگرمیگیم در منحنی اشباع (خط آبی) بخار اشباع شده یعنی اشباع از انرژی نهان تبخیر در دمای ثابت به اندازه (latent heat)mL شده که تمام مایع به بخار تبدیل میشه
و اگر گرمای بیشتر فقط جهت افزایش دما بدیم ، اینجا وارد مرحله انرژی محسوس میشیم که به اندازه (Tsuperheat-Tsaturate)mcp انرژی محسوس برای تبدیل بخار اشباع به بخار سوپرهیت دادیم.
4/12/21, 16:06 - Khaled Hamoudi: ممنونم از آقای صالحی عزیز بخاطر مشارکت در بحث.
بخاطر اینکه بیشتر فرآیندهای صنعتی در حجم ثابت صورت می گیرد، تمرکز ما بر روی نمودار
فشار، دما خواهد بود.
4/12/21, 16:11 - Khaled Hamoudi: <Media omitted>
4/12/21, 16:32 - Khaled Hamoudi: مقداری آب درون یک ظرف قرار داده و شروع به حرارت دادن میکنیم،
دمای آب بتدریج بالا رفته و دانسیته آن کم می گردد.
همزمان فشار بخار آب نیز افزایش می یابد،
این شرایط تا برابر شدن "فشار بخار" آب با فشار پیرامون ادامه پیدا میکند.
هنگامیکه فشار بخار مایع و فشار محیط پیرامون برابر شود، آب شروع به جوشش می کند و حبابها درون مایع شکل می گیرد.
قبل از حالت جوشش، گرمایی (انرژی) که به آب داده میشود با بالا رفتن دمای آب خود را نشان می دهد، برای همین به آن "گرمای محسوس" گفته میشود.
(یعنی میتوان این دما را حس کرد، با دست! یا دماسنج)
با ادامه حرارت دادن آب (بعد از جوشش) دمای آب تغییری نخواهد کرد، چرا؟
چون آب دیگر از انرژی حرارتی پُر، سیر یا اشباع شده است و دیگر جایی برای دریافت انرژی بیشتر ندارد،
بعبارتی ظرفیت حرارتی آن پر شده است.
به این آب، آب اشباع می گوئیم.
Saturation water
پس تکلیف انرژیی که بعد از شروع جوشش به آب می دهیم چه میشود؟
این انرژی باعث میشود که مولکولهای آب به فاز دیگری یعنی بخار وارد شوند و چون این گرمایی که از این به بعد به آب داده میشود، تغییری در دمای آن نخواهد داشت، به آن "گرمای نامحسوس یا نهان" گفته میشود.
4/12/21, 16:39 - Khaled Hamoudi: پرسش :
اگر دقت کرده باشید، من از عبارت "آب (مایع) اشباع" استفاده کردم،
"آبی که از انرژی حرارتی پُر شده است."
پس عبارت "بخار اشباع" که بیشتر به گوش ما آشناست، چه تعریفی دارد؟
بخار اشباع چیست و از چه چیزی پُر یا اشباع شده؟
آیا بخار اشباع هم از انرژی گرمایی پُر شده و ظرفیت آن تکمیل است!؟
4/12/21, 18:04 - Salehi: سلامت باشید 🌹🙏
4/16/21, 18:17 - Khaled Hamoudi: در استیم درام کوره ها ، همزمان آب اشباع و بخار اشباع داریم،
بخار اشباع را خارج کرده و در کانوکشن کوره به بخار سوپرهیت تبدیل میکنیم.
این عملیات در فشار ثابت صورت میگیرد. بخار سوپرهیت به سمت توربین 8001 ارسال می گردد.
نکته و پرسش : برای جاهایی که نیاز به تبادل حرارت داریم همانند ریبویلرها از بخار اشباع و برای جاهایی که از بخار بعنوان محرک( مثلا در توربین) استفاده میشود از بخار سوپرهیت، استفاده می گردد.
چرا؟
4/19/21, 22:19 - Khaled Hamoudi: فرض کنید که بخواهیم یک ظرف حاوی کندانس را درین زده و از وجود کندانس در آن مطمئن شویم.
(فشار 8 بار و دما 175 درجه سانتیگراد)
پرسش : در دو حالتی که ظرف
1-دارای کندانس
2-خالی از کندانس
است چه چیزی از درین خارج خواهد شد؟
(بخار، کندانس، هردو یا....)
4/22/21, 11:30 - karimzade karim: بخار سوپر هیت برای توربین باید خشک باشد چون اگه اباع باشد به پره های توربین ضربه زده و باعث شکستگی یا خمیدگی پرهای توربین میشود
در ریبویلر از بخار اشباع استفاده میکنیم چون ظرفیت گرمایی بیشتری نسبت به سوپر هیت دارد استفاده میکنیم
در زمانی که از سوپر هیت استفاده میکنیم از فشار استیم میخواهیم استفاده کنیم و زمان استفاده از استیم در ریبویلر استفاده می کنیم هدف استفاده از دمای استیم هست پس از بخار اشباع استفاده میکنیم
4/22/21, 11:49 - karimzade karim: در هر دو حالت هر دو بخار و کندانس
4/23/21, 23:05 - Khaled Hamoudi: علاوه بر موارد فوق، چون سرعت بخار سوپرهیت بسیار بالا است برای انتقال آن میتوان از خطوط با سطح مقطع پایینتری استفاده کرد.
در بخار سوپرهیت کندانس ( بجز در راه اندازی) نخواهیم داشت.
- وقتی از از بخار سوپرهیت به عنوان ماده انتقال حرارت استفاده میشود، ضریب انتقال حرارت پایین و متغییر است و تعیین دقیق آن بسیار دشوار است، این امر کنترل دقیق دما در تجهیزات را مشکل ساخته و لازمه آن طراحی مبدلهای بسیار بزرگ و گران قیمت است.
4/23/21, 23:14 - Khaled Hamoudi: بخار فلش چیست؟
هنگامی که ونت یا درین یک مخزن بخار یا کندانس را به اتمسفر باز میکنیم، با بخاری مواجه میشویم که به آن "بخار فلش" گفته میشود.
شناخت این بخار برای اپراتورهای سایت بسیار اهمیت دارد، چرا؟
بسیار اتفاق افتاده که اپراتور اتاق کنترل از اپراتور سایت تقاضا کرده که مخزنی که دارای کندانس است را درین زده و از وجود کندانس در آن اطمینان حاصل کند ( مثلا برای بررسی LT)
اپراتور سایت با باز کردن درین و مشاهده "بخار فلش"، به اشتباه به اتاق کنترل اطلاع می دهد که کندانسی درون مخزن وجود ندارد!
4/23/21, 23:27 - Khaled Hamoudi: "بخار فلش" را با یک مثال ساده توضیح می دهم :
یک کیلوگرم کندانس در فشار 5 بارگیج و دمای 159 درجه سانتیگراد از طریق یک تله بخار به اتمسفر تخلیه می گردد.
مقدار انرژی موجود در یک کیلوگرم کندانس ورودی 671 کیلو ژول می باشد.
این مقدار انرژی طبق قانون اول ترمودینامیک در خروجی تله بخار نیز همین مقدار است.
با ورود کندانس به اتمسفر با آب 100 درجه سانتیگراد مواجه خواهیم شد،
از جداول بخار مقدار انرژی قابل ذخیره در آب با فشار اتمسفریک و دمای 100 درجه سانتیگراد برابر 419 کیلوژول است.
با کم کردن 671 از 419 در خروجی تله بخار به مقدار 252 کیلو ژول خواهیم رسید که نمی تواند بصورت آب وجود داشته باشد، لذا این انرژی مقداری از کندانس خروجی را تبخیر میکند
، این بخار ایجاد شده "بخار فلش" نامیده میشود.
4/25/21, 23:23 - Salehi: سلام عمو خالد بابت توضیحات جامعتون متشکر
اگر لطف کنید کمپرسور ۲۵ (مهمترین قسمت الفین)رو مثل سایکلون هات سکشن توضیح و از تجارب دوستان کلد هم در این زمینه استفاده بشه خیلی مفید واقع خواهد شد.
ممنون 🙏
4/26/21, 16:15 - Khaled Hamoudi: موافقم ،
فقط چون بعضی از مطالب مربوط به بخار آب گفته شد، بنظرم ابتدا در مورد توربین (محرک کمپرسور) و سپس خود کمپرسور بحث کنیم.
دوستان عزیز، بسم الله
هر چی مطلب در مورد توربین دارید، لطفاً به اشتراک بگذارید، حتی مطالبی که فکر میکنید ساده و بدیهی است.
5/2/21, 23:30 - Khaled Hamoudi: آتش...
در کتاب قرآن آمده است که خدا امر کرد که فرشتگان برای بشر سجده کنند و همه اطاعت کردند بجز ابلیس.
نظر شخصی بنده این است که خداوند یک قضیه مهم را در غالب تمثیل و با کلامی قابل فهم برای همه بیان کرده است و گرنه اساساً فرشته ای ( آنگونه که ما میشناسیم، سفید دارای بال و پر ) وجود ندارد ! و منظور خداوند از فرشتگان، سنت ها و قوانین طبیعی او در زمین است، قوانینی مثل نیروی جاذبه، الکتریسته، باکتریها، ویروس ها و صد البته "آتش"!
آری این فرشتگان ( قوانین طبیعت) به امر خدا به بشر سجده کردند، یعنی برای تکامل بشر در اختیار آن قرار داده شدند و بشر تنها مخلوقی است که میتواند از آنها بطور کامل استفاده نماید، چرا کامل!؟
چون میمون هم می تواند با پرتاب یک نارگیل از روی درخت به زمین آنرا بشکند ولی استفاده این حیوان از نیروی جاذبه در همین حد است و نمی تواند بیشتر از این از آن بهره مند گردد و فقط بشر میتواند با استفاده از این قوانین طبیعت وسیله و ابزار ساخته و در راه تکامل خود و دیگران استفاده نماید.
یکی از مهمترین این پدیده ها یا سنت های طبیعی
"آتش" است که تقریبا اندازه بشریت سن دارد.
آدمیزاد همواره در این فکر بوده که بتواند از این موهبت نهایت استفاده را بکند، این تلاشها اینقدر فراگیر و مهم بود که به علمی بنام "ترمودینامیک" منجر شده که به مطالعه نحوه استفاده از گرما و تبدیل آن به کار می پردازد.
شاید نمود عملی کرنش و سجده آتش به انسان در انقلاب صنعتی بود جایی که استفاده از آتش، حرارت و بخار منجر به ساخت نخستین دستگاه ها و تجهیزات شد و اولین بار بطور جدی علم از حالت تئوری به مرحله عمل وارد شد.
دوستان این متن که بعنوان مقدمه شروع بحث توربین و کمپرسور بیان شد، صرفاً نظر شخصی بنده است و کاملاً قابل نقد و بررسی میباشد.
5/5/21, 17:03 - Khaled Hamoudi: <Media omitted>
5/10/21, 23:31 - Khaled Hamoudi: دوستان اگر مایل هستید که فعالیت گروه ادامه پیدا کند، لطفاً در تهیه مطالب و بحث مشارکت داشته باشید.
من اصلا نمی دانم که مطالبی که گفته میشه، خواننده ای داره یا نه؟
بدرد کسی میخوره یا نه؟
برای جمع آوری و تهیه مطالب زمان صرف میشه، اگر قرار نیست کسی استفاده کنه که میشه فقط هدر دادن زمان با ارزش.
برای اینکه مشخص بشه چه کسانی مطالب را مطالعه میکنند،
از فردا فقط با کسانی همراه خواهیم بود که نظر خود را در مورد مسائلی که تا حالا مطرح شده بیان کنند.
لطفاً نقاط قوت و ضعف گروه را بیان کنید، حتی اگر شده فقط با چند کلمه.
عدم اظهار نظر =حذف از گروه
5/10/21, 23:45 - Khaled Hamoudi: باید "کار جمعی" را تمرین کنیم،
اگر درباره موضوعی بحث، مناظره و حتی شده، مشاجره نکنیم مثل این میمونه که انتظار داشته باشیم غذایی بدون اینکه در دهان جویده و در معده هضم و در روده جذب بشه به ما انرژی و توان بده،
بخدا نشدنیه!
5/11/21, 00:45 - Moballegh: اگر دوستان مطالبی که عنوان میکنند تخصصی تر باشه و از ذکر مطالب بدیهی و اولیه و دانشگاهی خودداری کنند بنظرم گروه مفید تر واقع میشه
5/11/21, 00:48 - Moballegh: دوستان چه راه حلی برای پاک کردن پلیمر داخل کلد باکس و رفع گرفتگی کلدباکس پیشنهاد میدید؟
5/11/21, 00:51 - Moballegh: پلیمر درون درایر واحد الفین به داخل کلدباکس نشت کرده و اونجا رسوب کرده و سفت و محکم شده و کارایی کلدباکس رو کاهش و دلتای فشار رو افزایش داده
5/11/21, 00:52 - Moballegh: حلال بنزن و یا هگزان هم کارساز نیست
5/11/21, 00:53 - Shalhavi/M: سلام دوستان ماتوبندرامام زایلین میزدیم
5/11/21, 00:54 - Moballegh: جنس پلیمر شما نرم بود یا سفت و محکم؟
5/11/21, 00:54 - Shalhavi/M: نرم بود
5/11/21, 00:55 - Moballegh: جنس پلیمر در این کلد باکس سفت و محکم مثل چسب خشک شده هست
5/11/21, 00:56 - Moballegh: زایلین از خانواده بنزن هست
5/11/21, 00:56 - Shalhavi/M: چنین موردی درعسلو پیش اومده باروغن ترمزحل شد
5/11/21, 00:57 - Shalhavi/M: شماهم امتحان کنید
5/11/21, 00:57 - Moballegh: در کدوم شرکت مهندس جان؟
5/11/21, 00:57 - Shalhavi/M: فکرکنم پارس
5/11/21, 00:59 - Moballegh: روغن ترمز ایده خوبی هست
5/11/21, 00:59 - Shalhavi/M: دریک راکتور آن قدرموادسفت من تاحالاندیده بودم ولی باروغن ترمز رقیق شدوریخت پایین
5/11/21, 01:01 - Moballegh: ممنون از شما
5/11/21, 01:01 - Shalhavi/M: درخدمتیم
5/11/21, 20:59 - Khaled Hamoudi: متأسفانه ایدهٔ گروه "کالیبره" که بر مبنای ایجاد انگیزه، شور و اشتیاق فراگیری علوم مرتبط با شغل و بهبود استانداردهای حرفه ای کار بود، زیاد موفقیت آمیز نبود.
مشارکت دوستان بسیار ضعیف بود و احتمالاً افراد خیلی کمی فقط خواننده مطالب گروه بودند.
مطمئنا مطالبه گری، درخواست امتیاز بیشتر و ارتقاء شغلی در محیط کار که همه ما شاغلین در صنعت دنبال آن هستیم بدون نگاه به خود، پرورش استعدادها و افزایش دانش و به طبع آن سودمندی برای سیستم، امری منطقی نمیباشد.
در محیط کار، تنها چیزی که به نفر اعتبار می بخشد، توانایی و دانش اوست و لاغیر.
اول باید روی خودمان سرمایه گذاری کنیم و سپس مطالبه گر باشیم!
در هر صورت دوستان عزیزی که از جمع ما جدا خواهند شد، هر وقت که احساس کردند که قدرت و توان طرح موضوع و بحث را پیدا کردند، می توانند به گروه که خانه هر کسی است که تشنه یادگیری مطالب جدید است، برگردند .
اهداف گروه :
-طرح مسأله، بحث و یادگیری.
- پیدا کردن افراد مستعد و توانمند برای ایجاد گروهی علمی جهت کار پروژه ای، مشاوره و عیب یابی.
5/11/21, 21:05 - You removed basakzade peyman
5/11/21, 22:28 - You removed Mola mojtaba
5/11/21, 22:28 - You removed kanani ehsan
5/11/21, 22:28 - You removed Hafezi Ali
5/11/21, 22:28 - You removed Gholam Por Daee
5/11/21, 22:28 - You removed Boshehri mohamad
5/11/21, 22:28 - You removed Asghari hosein
5/11/21, 22:28 - You removed Amin Nazali
5/11/21, 22:29 - You removed Naderfathi/M
5/11/21, 22:29 - You removed Shojaee mojtaba
5/11/21, 23:51 - Khaled Hamoudi: دوست عزیز جناب "مبلّغ"
بیشتر عزیزان از سطح بالای مطالب گِله داشتند و آنرا دلیل مشارکت کم می دانستند،
بخاطر اینکه با تواناییهای همه دوستان آشنا نیستم واقعاً نمیشه سطح مطالب را بگونه ای تنظیم کرد که برای همه قابل فهم باشد.
خیلی خوشحالم که می بینم بعضی مطالب دانشگاهی که در گروه بیان شده برای جنابعالی بدیهی و ساده بوده است.
قرار بود روند مباحث و سطح آنرا دوستان تعیین کنند، بنده سعی کردم به برخی مطالب که کمتر در دوره های آموزشی گفته میشود بپردازم.
مثلا در مبحث "پمپ" بحثی که انجام شد مربوط به بهره برداری پمپ و مشکلات سیستم بود که در هیچ یک از کلاسهای آموزشی متأسفانه گفته نمیشود و دوره پمپ ها بیشتر جنبه آشنایی با تجهیز و مکانیکی میباشد.
بنا داشتم به عملیات کنترل تاورها و برجها نیز پرداخته شود تا فلسفه کنترلی بر اساس اصول ترمودینامیکی را مرور کنیم.
آشنایی با توربین ها بدون درک چرخه های ترمودینامیکی و آنتروپی واقعا ابتر است.
"کالیبره" هدفش سِت کردن اطلاعات تجربی با حقایق علمی است، آموزش درست اندیشیدن و استفاده صحیح از داشته ها.
درکل "کالیبره" نیازی به مدیریت بنده و اینکه کسی مشخص کند که در چه موضوعی باید گفتگو شود، ندارد و تک تک عزیزان میتوانند درباره هر مطلبی که باعث انتقال تجربه، بحث و پیدا کردن راه حل شود طرح موضوع کنند.
- ۰۰/۰۳/۱۸