صفحه 01
5/14/21, 13:34 - Khaled Hamoudi: نرم افزار EES
Engineering Equation Solver
همراهان عزیز ، در بحث توربین، برای تجزیه و تحلیل و محاسبه راندمان ( عیب یابی توربین ) نیاز به استفاده از یک نرم افزار قدرتمند و در عین حال ساده خواهیم داشت که لازم است آنرا به شما معرفی کنم.
این نرم افزار بسیار کاربردی، قوی و جالب برای کمک در حل مسائل مهندسی میباشد.
کار کردن با این نرم افزار بسیار ساده است. حداکثر دو ساعت زمان برای یادگیری آن نیاز است!
آموزش های بسیاری به زبان فارسی و لاتین در اینترنت وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید.
این نرم افزار فقط برای حل معادلات مهندسی نیست و قادر به حل هر نوع معادله و ارائه جدول و نمودار به آسانترین روش میباشد. (قابل استفاده دانش آموزان، دانشجویان و...)
واقعاً نرمافزاری با حجم کم و اینهمه قدرت و البته سادگی، من تا حالا ندیدم!، پیشنهاد میکنم کار کردن با این نرمافزار را تجربه کنید، حتماً شگفت زده خواهید شد.
5/14/21, 13:36 - Khaled Hamoudi: تصاویری از محیط نرم افزار
5/14/21, 13:38 - Khaled Hamoudi: <Media omitted>
5/14/21, 13:45 - Khaled Hamoudi: <Media omitted>
5/14/21, 13:45 - Khaled Hamoudi: <Media omitted>
5/14/21, 13:47 - Amir Takht Keshha: 👏👏
5/14/21, 14:52 - Sadeghean Rohollah joined using this group's invite link
5/14/21, 14:56 - Mansour Heidari joined using this group's invite link
5/14/21, 17:31 - Barmala/M joined using this group's invite link
5/14/21, 20:37 - Khatami/M joined using this group's invite link
5/15/21, 00:50 - Shalhavi/M: <Media omitted>
5/15/21, 01:06 - Farajbakhsh/M: سلام و عرض ادب
یکی از مسایلی که اخیرا بصورت بسیار آزار دهنده باهاش درگیر هستیم مساله گرفتگی استرینر های پمپهای bfw هست که ظاهرا علت کثیفی کندانس ورودی به DE از سمت واحد ۲۴ هست
پیشنهاد شد که در نحوه و ترتیب سرویس گذاشتن مبدلهای ۲۴۱۱ و ۲۴۱۲ تجدید نظر بشه که حقیقتا نمیدونم مشکل کمتر شده یا نه؟؟؟
5/15/21, 01:51 - Jafarzi Mohamad karim: با سلام،
یکی از راه هایه برسی مشکل اینه که با جستجویه سوابق فرآیندی(جزئیات ورودی و خروجی) و یا نحوه انجام پروسس و استفاده از تجهیزات بتوان ریشه مشکل را پیدا و برای برطرف کردن برنامه ریزی کرد. شاید این موارد گوشه هایی از علت باشند، در کنار طرز تفکر مدیریت میتوان ابتدا چندوجهی مشکل را رسم کنیم بعد برایه برطرف کردن برنامه ریزی بشود.
مثلا اتفاقی که در واحد .E.o.e.g افتاده و عدم موفقیت در برطرف کردن یا گذر از آن را چک کنید.
مدتی هست که در گیر رفع نشت مواد سمی و آتش گیر هستن ولی موفق نیستن. عوامل خیلی زیاده ولی غیر ممکن نیست.
5/15/21, 15:22 - Khaled Hamoudi: معجزه آب!
آب در ظرف روغن پایین رفته (دانسیته)، بعلت گرمای ظرف تبخیر شده و قطرات روغن را با خود به آسمان میبرد.
آب هنگامی که به بخار تبدیل میشود حجم آن تقریبا 1400 برابر میشود!
5/15/21, 15:44 - Khaled Hamoudi: تشکر از جناب "فرج بخش" بخاطر پرسش مهمی که مطرح کردند.
دوستان عزیز منظور من از مشارکت صرفاً سعی در پاسخ دادن به پرسشهایی که مطرح میشود نیست.
بعنوان مثال برای این پرسش انتظار دارم عزیزان، بخصوص کسانی که با واحد 24 آشنایی دارند، این فعالیت ها را انجام دهند :
-تهیه P&ID مربوط به سؤال
-اشتراک عکس از مبدل، دی اریتور و..
-حتی میتوانید پرسش را بشکل دیگری مطرح کنید ( از زاویه دید خودتان)
-کسانی که محتویات درون استرینر ها را دیدند، اعلام کنند که چه موادی بوده ( زنگ آهن، کک، دوده یا...)
-ارائه هر گونه مشاهدات و حدسیات (همیشه قرار نیست جواب دقیق بدهیم!)
بعد از جمع آوری اطلاعات و طرح دقیق پرسش، مرحله بعد دنبال علت هایی که ممکن است باعث بروز مشکل شده می گردیم ، چیزی شبیه "توفان ذهنی"، یعنی هر کس هر چیزی که به عنوان دلیل به ذهنش میرسد را بیان کند.
بعد از پیدا علت مشکل ( خرد جمعی) ، کار اصلی یعنی پیدا کردن راه حل را آغاز میکنیم.
مثلا در این پرسش خاص، اگر به این نتیجه رسیدیم که مشکل از عدم تمیزکاری مبدلها قبل از نصب است، شروع به جستجو کرده و روش های نوین تمیزکاری ( جت، شیمیایی و...) را پیدا کرده و در نهایت یک راه حل عملی ارائه خواهیم کرد.
لطفاً مشارکت بالا داشته باشید،
دوباره تکرار میکنم :
غذا تا در دهان جویده، در معده هضم و در روده جذب نشود، باعث توانمندی بدن نخواهد شد.
یادگیری هم غیر از این نیست!
5/15/21, 15:49 - Mansour Heidari: کاملا درسته من نمیدونستم محتویاتی که توی استرینر جمع میشه چیه گذاشتم فردا برم سرکار بپرسم ولی دوستانی که اون قسمت کار میکنن میتون توضیح بدهند چه چیزی مسیر را مسدود میکنه و هر چند وقت یکبار باعث کثیفی استرینرها میشه
5/15/21, 15:54 - Moballegh: اب bfw که باید کثیفی نداشته باشه
چه موادی استرینر رو گرفتن؟
5/15/21, 15:54 - Farajbakhsh/M: واقعیتش علت تا حدودی مشخص هست و محتویات هم مشخصه و همون قیری هست که توی ۲۴ میبینیم (یعنی نشتی پروسس ۲۴) ولی برا جلوگیری از این نشتی کاری که باید کرد فشارگیری چمبر کندانس قبل از ورود پروسس هست که یکم با دستورالعمل های راه اندازی مبدل مغایرت داره، البته از نظر منطقی مشکلی نیست ولی چون معلومات ما در این خصوص کمه و کسی اهمیتی برای حل مشکل قایل نیست باعث شده که عملا دنبال پاک کردن صورت مساله باشیم و طرح دادن که توی مسیر کندانسهای این مبدلها استرینر بزارن که وارد DE نشود
5/15/21, 15:57 - Farajbakhsh/M: دوستان واقعا توی واحد مشکل خیلی زیاده که نیاز به گروههای مشتاق داره که حقیقتا مدیران بالایی اولش به به و چه چه میکنن بعدش اولویتشون تولیده
5/15/21, 16:04 - Farajbakhsh/M: آخرین نمونه این مشکلات وجود پنتان به بالا در جریان بالای برج ۴۴ بود که متاسفانه هیچ نتیجه ای حاصل نشد در حالی که با نرمال کردن شرایط برجهای ۴۰ و ۴۴ میشد تا حدودی شرایط زو بهبود داد
اگر حوصله جمع یاری کنه بهتره لیست مشکلات واحد رو که همه دوستان میدونن تجمیعی بنویسم بزاریم هرکدوم از دوستان که مشتاق بودند اعلام کنند تا هم به دانسته هامون اضافه بشه و هم به خودمون بتونیم کمک کنیم و شاید گرهی باز بشه
5/15/21, 16:18 - Khaled Hamoudi: کندانس های خروجی از ریبویلرهای واحد بخار سازی ما مستقیما وارد دی اریتور میشود.
هنگام تعویض ریبویلرها و مبدلها ، با برقراری کندانس به سمت دی اریتور با این مشکل مواجه میشویم.
5/15/21, 16:23 - Mansour Heidari: این ریبویلرها مگه همیشه یکی درحال تمیزی کاری نیست ؟خب این یعنی هر چند وقت یکبار چنج ریبویلر داریم نباید مشکلی در ریبویلر ها باشه.
5/15/21, 16:29 - Farajbakhsh/M: از سه چهارتا مبدل موجود گاها میبینی یکیش رو تست درستی انجام نمیدن و چندتا تیوب سوراخ گند میزنه به همه چیز
دستورالعمل راه اندازی هم جواب گوی مشکل نیست و پروسس قبل از بخار باید بیاد سرویس
حالا یه نفر میخاد که با منطق توضیح بده و قانع کنه که میشه با روشهایی ابتدا بخار کامل سرویس بیاد و فشار دار بشه و بعد پروسس بیاد سرویس
5/15/21, 16:30 - Farajbakhsh/M: و همچنین یک نفر هم باشه که گوش بده و عمل کنه
5/15/21, 16:32 - Farajbakhsh/M: دوستان اگر کسی مقاله ای در خصوص خواص کاتالیزی اکسید آهن داره ممنون میشم بفرسته برام
بحث مشکل آهن اتان بیدبلند و آهن اسیدسولفوریک هست
5/15/21, 16:32 - Mansour Heidari: این موارد قبلا هم بوده ولی این مشکل به تازگی رخ داده
5/15/21, 16:33 - Farajbakhsh/M: به تازگی علت اصلی مشخص تر شده
قبلا تصور میشد که زنگ آهن هست و چندروز بعد رفع میشه و تموم
5/15/21, 16:33 - Farajbakhsh/M: ولی چند وقت پیش تا مرحله توتال شات هم رفتن سر این داستان
5/15/21, 16:36 - Mansour Heidari: این مشکل به نظرمن البته، باید چیز دیگری باشه .یا اینکه اصلا مبدل های ۲۴ کلا کاراییشون را از دست دادن.البته دوستانی که اون قسمت کار میکنن بهتر میتونن نظر بدهند.
5/15/21, 17:48 - Rahman zade Reza: سلام به همگی و همکاران گرامی
خدمت دوستان عرض کنم
بدی و مشکل کار اینجاست که محتویات استرینر پمپ ها هم اکسید آهن و هم ترکیبات سنگین هیدروکربنی ( heavy oil ) هست
به شخصه تجربه داشتم یک شب تمیزکاری استرینر پمپ ۵۴۷۲ انجام دادیم بار اول با زدن زمین استرینر کاملا تمیز شد و در همان شب جوری استرینر گرفته بود که با انگشت قیرگونه بودن مواد کاملا مشخص بود
این نکته هم یادآوری کنم که مشکل فقط از یونیت ۲۴ نیست و از بسیاری از قسمت های نامعلوم دیگه هم میتونه باشه
چون این مشکل ناخالصی در کندانس رو در استرینر پمپ های ۵۳۷۱ هم میبینیم که مستقل از ۲۴ هست و کندانس های بقیه واحد به اون میریزه
حالا بسم الله... 😊
5/15/21, 18:09 - Koraee Hojat: با سلام خدمت دوستان
البته که مشکل اصلی واحد ۲۴ نشتی از مبدلهای ۲۴۱۲ و به خصوص موقع warm up مبدلهای ۲۴۱۱ می باشد ولی این حجم از آلودگی آب پروسس را باید ریشه ای تر حل کرد و آن هم باید به مسیله جداسازی آب از روغن D2331 اشاره کرد که میتونه دلیلش ph درام و استفاده نکردن از امولسیون بریکر باشه و بعد به سراغ فیلتر و کوالسر برویم.
5/15/21, 18:31 - Shaker Rezaee: <Media omitted>
5/15/21, 18:31 - Shaker Rezaee: <Media omitted>
5/15/21, 18:31 - Shaker Rezaee: استرینر پمپ 5471
5/15/21, 18:31 - Shaker Rezaee: <Media omitted>
5/15/21, 18:32 - Shaker Rezaee: ذرات هیدروکربنی با هسته زنگ آهن
5/15/21, 18:46 - Farajbakhsh/M: حجت جان مساله خود واحدهای ۲۳ و ۲۴ خیلی پیچیده تر از این حرفهاست که بشه به این راحتی حلشون کرد، حداقل با این مدیریت ، الان سه ساله ما دنبال امولشن بریکر و آنتی پلیمر برای این واحدها هستیم که درگیر قیف و قیر و ... هستیم
ولی مساله bfw رو واقعا میشه تا حدودی جلوش رو گرفت ، با اصلاح ترتیب سرویس گذاشتن مبدلها
5/15/21, 18:49 - Koraee Hojat: 🙏🌷
5/15/21, 18:50 - Koraee Hojat: ولی یکی از دلایل وجود زنگ آهن ph نامناسب واحد ۲۳ می باشد که وجود نداشتن امولسیون بریکر دست ما رو برای بالا بردن ph میبنده
5/15/21, 18:53 - Farajbakhsh/M: واقعیتش اینه که تعداد آیتمهای فرایندی که از طراحی انحراف دارند اونقدر زیاده که شده یه امر محال حالا مقدار انحرافات بماند
در مورد امواشن بریکر باور میکنین که توی این ۱۵ سال کارکرد واحد فقط یه دونه شرکت پیدا شد که جواب گرفتیم ازش اونهم اونقدر کش دادن که تحریم شدیم الان هم با واسطه قرار شده خریداری بشه
5/15/21, 18:57 - Farajbakhsh/M: مورد دوم اینکه میدونستین یه عده جهت خوش خدمتی تاور ۲۴۰۲ رو بجای طراحی لینده ، کپی ۲۴۰۱ درست کردن ؟ که همین باعث جداسازی ناقص هیدروکربنها میشه
و ..... بحث ۲۳ و ۲۴ اینجا حوصله اش نیست ببخشید
اگه دوست داشتین یه روز مفصل باهم تبادل اطلاعات میکنیم 😄😄😄
5/15/21, 18:58 - Koraee Hojat: 🙏
5/15/21, 19:01 - Farajbakhsh/M: همینقدر آیتم وار بگم که از ترکیبات خوراک کوره و عملیات کوره و دی کک کوره و استیم ریشیو و فلوهای خوراک و دماهای تی ال ای ها و نشتی اونها و و و و بگیر تا المنتهای اشتباهی که توی فیلتر و کوالیسر استفاده میشه و نحوه تزریق بنزین توی تاور ۲۳ و طراحی اون و .... همه میاد میشه مصایب ۲۳ و ۲۴
5/16/21, 15:57 - Khaled Hamoudi: آلوده شدن دی اریتور،عموما هنگام تعویض مبدلهای 2412 اتفاق می افتد نه 2411.
بعد از سرویس خارج شدن مبدل 2412 و در طول عملیات تمیزکاری سطح بیرونی تیوب(کلاف) ،سطح درونی در معرض هوا قرار دارد و پدیده زنگ زدگی غیر قابل اجتناب است و همانطور که در عکسی که آقای "رضایی" به اشتراک گذاشتن کاملاً مشخص است، موادی که باعث انسداد استرینر پمپ ها شده زنگ آهن و scale میباشد.
چون مبدل از نوع U-type است امکان جت زنی و تمیزکاری درون تیوب ها با تجهیزات موجود فعلاً وجود ندارد.
لازم بذکر است که کندانسی که به دی اریتور منتهی می گردد از دورن تیوب های مبدل عبور میکند.
لذا بنظر من دو راه پیش رو داریم :
1- باید راهی پیدا کنیم که از تماس سطح درونی تیوپ ها و هوا در طول عملیات تمیزکاری سطوح بیرونی، جلوگیری شود. ( نصب رینگ و چنل)
2-تمیزکاری سطح درونی تیوبها ( تهیه تجهیزات خاص برای تمیزکاری یا استفاده از شستشوی شیمیایی)
5/16/21, 17:18 - Farajbakhsh/M: خالد جان نمونه آشغالهای استرینر رو فکر کنم دادیم تست کردن و آهنش ناچیز بود
با دست هم چک میکردی حالت قیری داشت و بوی هیدروکربن میداد
من با فندک هم سوزوندم سوخت
پس میشه گفت توی اون مقطع آلودگی از جایی بوده که پروسس وارد کندانس شده
هرکدوم از مبدلهای ۲۴۱۲ یا ۲۴۱۱ میشه قبل از سرویس گذاشتن یه شستشوی مختصر انجام داد و بعد سرویس گذاشت
باضافه اینکه نظر ما این بود ( ما یعنی فرایند 😁😁😁) که موقع سرویس گذاشتن مبدلها ۱۱ و ۱۲ جوری عمل بشه که امکان ورود پروسس توی کندانس در اثر اختلاف فشار وجود نداشته باشه
با مهندس روشن و خاتمی هم صحبت شد ولی بعضی وقتا یه کاری رو فقط میشه پیشنهاد داد و دستورالعمل کتبی نمیشه داد براش
تازه دوستان سایت هم کافیه رعایت نکنن و دوباره همون آش و همون کاسه
5/16/21, 17:23 - Kordi Zade Mehdi: سلام چند ساله ۴ تا فیلتر خوب برای D2332 و گارد فیلتر نمیتوند خرید کنند
سایت من بنده خدا همش در حال چنچ کردنه
5/16/21, 17:26 - Farajbakhsh/M: کسی مقصر نیست آقا مهدی بخاطر تحریمها و فشار هیات مدیره و دستور رهبری بر حمایت از تولید داخلی ، فیلتر خارجی نمیخان بخرن
البته یه سری خریدن نمیدونم اومده یا توراهه
5/16/21, 17:26 - Kordi Zade Mehdi: علی برملا از۲۳و ۲۴ جابجا کنید شاید شرایط بهتر بشه😃
5/16/21, 17:27 - Barmala/M: در حال حاضر تمیزکاری صافی های پمپهای ۵۴۷۱ ها و ۵۴۷۲ ها خیلی بهتر شده و دلیل اینکه ماه پیش بیشتر شده بود رپچر مبدل ۲۴۱۲ بودش . کف دی اریتور در مدت این سه سال تجمع زیادی از ناخالصی ها بودش که با نصب شیلنگ تمامی آنها خارج گردید چون موقع تلاتم در درام که از طرف ۲۴ و کندانسهای توربین ها هستش این ناخالصی ها در درام مخلوط میشد و پمپها دچار نوسان میشد .از وقتی که زوم روی ۲۴۱۲ بیشتر شده اوضاع هم خیلی خیلی بهتر شده . با آقای مکوندی هم صحبت های لازمه جهت تست ۲۴۱۲ انجام شده .لازم به ذکر هستش که تا یکی دو ماه پیش تمیز کردن صافی ها تقریبا هر روز بودش ولی الان به طور میانگین هفته ای یکی هستش .
5/16/21, 17:28 - Farajbakhsh/M: 👏👏👏👏
5/16/21, 17:28 - Kordi Zade Mehdi: اگر مثل قدیم فقط ۲۴۰۱ در سرویس قرار بگیره بهتر نمیشه
5/16/21, 17:32 - Farajbakhsh/M: فشار هدر کندانسهای ۲۴۱۱ و ۲۴۱۲ اگر بیشتر از فشار پروسس واتر باشه مطمینا ترتیب سرویس گذاری تاثیر اصلی رو داره
مگر اینکه برعکس باشه
5/16/21, 17:36 - Barmala/M: فشار ۲۴۱۱ بیشتر هستش ولی فشار ۲۴۱۲ اختلافش به ۳ بار میرسه که اگه ۲۴۱۲ تقریبا چند رپچر کوچک داشته باشیم اون وقت به مرور زمان ناخالصی ها وارد دی اریتور میشه .
5/16/21, 17:39 - Barmala/M: ضمنا باید این نکته رو در نظر بگیریم که همیشه اورهال تا دو سال طول میکشید و داخل دی اریتور که چک میشد کثیف بودش الان که وارد سال چهارم شدیم خوب طبیعتا باید مقدارش زیاد باشه که خوشبختانه تمامی آن تخلیه شد .
5/16/21, 17:40 - Farajbakhsh/M: هیچوقت من این مساله رو نتونستم بفهمم که چجوری از یه بخش با فشار پایین جریان وارد یه بخش با فشار بالا میشه
کسی میدونه ؟؟؟!!!!
5/16/21, 17:42 - Farajbakhsh/M: علی جان تمام اینایی که میگی درست ولی باز هم تکرار خواهد شد مگر اینکه براش راهکار اساسی درنظر بگیریم که احتمال خطاش هم کم باشه
5/16/21, 17:45 - Barmala/M: اگه منظور شما ۲۴۱۲ هستش باید میزان فلوی خروجی پمپ هم در نظر داشته باشی که موقع کم شدن ، اون وقت اگه چند رپچر کوچک هم داشته باشیم حتی به اندازه یک سانت هم ناخالصی رد بشه تاثیرش بعدا مشخص میشه .
5/16/21, 17:55 - Barmala/M: شرایط پایش یونیت ۲۳ و ۲۴ نسبت به سالهای پیش خیلی بهتر شده و همون طور که همکاران گرامی میدونن یونیت ۲۴ قبلا تقریبا حدود ۹۰ روز بیشتر کار نمی کرد حتی موقعی که ۲۴۰۲ هم در سرویس بود .ولی خوشبختانه سال پیش ۳۶۱ روز در سرویس بودش . واقعا همکاران برد و سایت زحمت فراوانی می کشند و واقعا دستشون درد نکنه .
5/16/21, 18:15 - Farajbakhsh/M: و مشکل همچنان مخفی میشه و سرجاش میمونه و هر از چند گاهی تلنگری بر پیکره سیستم میزنه
5/16/21, 18:21 - Rahman zade Reza: سلام
یه سوال داشتم
منظورتون از وارد شد سیال پروسس به کندانش در زمان سرویس گذاشتن هست؟؟ یعنی مبدل خوب تست نشده و سوراخ دارد ؟ یا اینکه در طول زمان فرآیند سوراخ میشه و پروسس وارد کندانس میشه؟؟
5/16/21, 18:22 - Farajbakhsh/M: در زمان استارت .
خوب تست نشده و سوراخ داره
5/16/21, 18:25 - Rahman zade Reza: خب
ترتیب سرویس گذاشتن مبدل اینجوریه که اول مسیر پروسس میاد سرویس بعد مسیر کندانس
آقا یونس حالا یه سوال دیگه ،
اینکه اگر ما پروسس رو گذاشتیم سرویس و ولو های کندانس باز نشده و درین رو مسیر کندانس باز میکنیم ( بیشترین حالت اختلاف فشاری ) هیچ سیال پروسس از درین حتی ۱ قطره بیرون نمیاد چی؟؟ 😊
5/16/21, 18:27 - Rahman zade Reza: برای از سرویس خارج کردن هم اول مسیر کندانس از سرویس خارجمیشه و بعد پروسس
در عین ناباوری میشه دید مسیر کندانس هم تخلیه میکنید و باز هماز درین کندانس چیزی بیروننمیزنه (ولو های پروسس باز) باز همدر بیشتری اختلاف فشارس
5/16/21, 18:30 - Rahman zade Reza: سوال دیگه ای هم که داشتم اینه که علت کثیف شدن استرینر های پمپ های ۵۳۷۱ چی هست و بود؟؟
5/16/21, 18:32 - Farajbakhsh/M: اصلا دستورالعمل میگه شما
۱- کندانست پر باشه تا آخر بعد پروسس رو بیار سرویس
۲- شما تا ولو پایین یا ورودی پروسس رو باز نکنی متوجه نشتی تیوبها نمیشی
۳- مشتی جزیی رو باز هم متوجه نمیشیم ولی همینها جمع میشن میرن توی استرینر ۵۴ خودشون رو نشون میدن
در کل علت کثیفی و راهکار اساسی مهمه و اینکه منطقا چه اتفاقاتی منجر به این میشه و یا میتونه جلوش رو بگیره
5/16/21, 18:32 - Farajbakhsh/M: ۹۴ و ۴۳۱۳
5/16/21, 18:34 - Farajbakhsh/M: طراحی تو بعضی قسمتها فقط جوابگوی شرایط ایده ال هست و یه نقص کوچیک رو نمیتونه دامپ کنه
5/16/21, 18:36 - Rahman zade Reza: خواهشی که دارم اینه اگر مشکل حل شده تمیزکاری استرینر پمپ ها کنسل بشه ، چون الان هر سایکل تمیزکاری انجام میشه و استرینر ها تمیز هستند و مثل همیشه به پارامترهای مهندسی و ترمودینامیکی اکتفا کنیم ( فشار های پمپ )
5/16/21, 18:37 - Rahman zade Reza: در این مورد هم میگن باید کندانس سرد حبس شده اول تخلیه بشه برای همین گفتم
5/16/21, 18:39 - Farajbakhsh/M: این تمیزکاری ها بخاطر جلوگیری از ورود کثیفی ها به پالیشر هست
متاسفانه کسی یه پیشنهاد نصب فیلتر یا هر راهکار دیگه ای توی این مسیر رو نه بررسی کرده و نه داده تا حالا
5/16/21, 18:40 - Farajbakhsh/M: کندانس اصولا نباید سرد شده باشه
درثانی هنوز با عرض معذرت و جسارتا رک دارم میگم خیلی از دوستان علت همرینگ رو موقع سرویس گذاشتن نمیدونن
5/16/21, 18:49 - Khaled Hamoudi: مشکل گرفتگی استرینر پمپ هایی که از دی اریتور ساکشن می کنند همیشگی نیست و در این چند وقت که من بررسی کردم، همیشه بعد از تعویض مبدل 2412 تا چند روز گرفتار میشدیم و بعد از آن شرایط نرمال می گردد.
اگر مشکل بخاطر ایجاد سوراخ در تیوب باشد، نباید بعد از چند روز برطرف گردد.
ضمنا اگر هم فرض کنیم که هیدروکربن همراه کندانس وارد دی اریتور شود، شرایط دی اریتور از لحاظ فشار و دما بگونه ای نیست که باعث تبدیل شدن سریع هیدروکربن به کک گردد.
تقریباً همه دوستانی که استرینر پمپ ها را دیدند اذعان داشتند که آلودگی بشکل ذرات ریز آهن و زنگ آن بود،
در تصویر هم میبینید که راحت به آهنربا می چسبد.
چند نکته :
-هنگام تعویض مبدل 2411 این مشکل در دی اریتور مشاهده نمیشود.
-هنگام تعویض مبدل 2412 همیشه این مشکل وجود دارد و بعد از چند روز برطرف میشود!
اگر مشکل اساسی مثل سوراخ بودن مبدل بود، قاعدتاً باید ادامه پیدا می کرد!
5/16/21, 19:21 - Khaled Hamoudi: پیشنهاد میکنم، ایندفعه که مبدل 2412 از سرویس خارج شد، سریعا اتصالات tube test را روی کلاف تیوب ببندیم و با نیتروژن پرج و سپس تحت فشار تا پایان عملیات شستشو، نگه داریم.
البته یک مورد مهم دیگر هم وجود دارد، یک مثال میزنم :
یک میله آهنی دارید که درون آن زنگ زدگی وجود دارد، این میله را بصورت افقی بر روی زمین قرار داده و به سطح بیرونی آن ضربه بزنید، حتماً با من موافق هستید که زنگار درون لوله از سطح داخلی جدا گشته و به درون لوله می ریزد.
حالا بجای لوله، تیوب های مبدل 2412 و بجای ضربه بیرونی، نیروی "جت ماشین" را بگذارید.
نظر بنده به اختصار این است :
درون تیوب ها حتماً زنگ زدگی داریم که بعد از سرویس خارج کردن مبدل و تماس با هوا تشدید می گردد.
جت زنی سطح بیرونی باعث ریختن زنگ سطح درونی می گردد. یعنی بعد از جت زنی، زنگی که از قبل به سطح داخلی چسبیده به درون تیوب ها میریزد.
لذا دو کار باید انجام دهیم :
1- جلوگیری از تماس هوا با سطح درونی
2- خارج کردن زنگ درون تیوب ها قبل از نصب ( شستشو با آب، هوا زنی یا...)
اگر بعد از نصب مبدلی که عملیات فوق روی آن انجام گرفته، مشکلی بوجود نیامد، مشخص خواهد شد که مشکل تشدید اکسیداسیون سطح داخلی تیوب ها در زمان شستشو و ریختن زنگ هنگام جت زنی (فشار به سطح بیرونی) میباشد.
امکان اجرای این عملیات در حال حاضر وجود دارد و نیاز به تجهیزات یا هزینه اضافی هم ندارد.
5/16/21, 20:57 - Ghorbani Rahm/M: This message was deleted
5/16/21, 21:00 - Ghorbani Rahm/M: سلام خدمت همه همکاران وتشکرازآقا خالد که این گروه پژوهشی تشکیل داد
5/16/21, 21:11 - Ghorbani Rahm/M: دوستان من درمورد ورودی یونیت ۲۴تحقیقات که انجام دادم طبق آنالیز ورودی ذرات درحد میکرون که باچشم قابل رویت نیست عبورمیکنه دنبال فیلتر که جایگزین گاردفیلتر بشه بودم طبق شرایط دما وفشاروphفیلتر سرامیکی جواب میداد
5/16/21, 21:14 - Asakere Ahmad: این نوع فیلترهای که میگین توی بازار گیر میاد
5/16/21, 21:14 - Ghorbani Rahm/M: دوستانی که گفتند درام 2331مشکل داره این هم نقض نمیکنم وپتروشیمی ایلام هم که پیگیر این قضیه بودم اینجا هم مشکل گرفتگی دارند
5/16/21, 21:15 - Ghorbani Rahm/M: احمد جان طبق تحقیقات شما من پیگیربودم بله
5/16/21, 21:16 - Asakere Ahmad: اوکی اگه اینطوری.عالی
5/16/21, 21:16 - Ghorbani Rahm/M: یکی ازبچه های عسلویه پرسیدم گفت بله
5/16/21, 21:20 - Ghorbani Rahm/M: نمونه های خروجی کوالیسر پتروشیمی ایلام هم من اینجا نگاه میکنم همیشه مثل آب معدنی شفاف هستش (ازنمونه های کوالیسر ما خیلی بهتره)ولی باز هم مشکل دارنددرصورتی که طراحی درام جداسازی بنزینشون بادرام ما فرق میکنه
5/16/21, 21:37 - Koraee Hojat: اگر جهت تنظیم Ph 24, آمین به تاور ۲۴۰۲ برقرار باشه تا ورودی مبدلهای ۲۴۱۲, ph خنثی تری داشته باشه شاید بتونه خوردگی مبدلهای ۲۴۱۲ را تا حدی کمتر بکنه
ولی به دلیل گرفتگی مسیر تاور ۲۴۰۲ آمین به ۲۴۰۱ برقرار هست
5/16/21, 21:42 - Koraee Hojat: و همانطور که به آب کولینگ بازدارنده خوردگی تزریق میشه شاید بشه به آب خروجی کوالسر هم بازدارنده تزریق کرد ولی این موضوع در حد یک نظر هست چون باید کاملا بررسی بشه و تاثیراتش بر واحد مورد تحقیق قرار بگیره
5/16/21, 21:50 - Koraee Hojat: یک مسیله دیگه که وجود داره خوردگی در قسمت کوره ها هست با هر بار خواباندن کوره استیم درام و Tle ها در معرض هوا قرار میگیرند که این ممکنه خوردگی رو در سیستم افزایش بده و برای جلوگیری از این موضوع باید سیستم بخارسازی کوره بعد از هر بار خواباندن تحت فشار ازت قرار بگیرد.
5/16/21, 22:28 - Khaled Hamoudi: یونس جان با این اوصاف ما با یک مشکل و چند علت مواجه هستیم :
-گرفتگی که باعث آن مواد قیری و هیدروکربنی سنگین یا پلیمر است.
-گرفتگی بر اثر مواد فلزی و زنگ که بصورت ذرات ریز و پودری میباشد.
دو نکته اینجا قابل بررسی است :
1-گرفتگی که با فاصله زمانی کمی بعد از سرویس گذاشتن مبدل 2412 اتفاق میافتد، نشان می دهد که این ذرات حتما ًبصورت تجمعی در مبدل وجود
داشته اند.
تمیزکاری استرینر پمپ، بیش از پنج مرتبه در یک شبانه روز بعد از سرویس آمدن مبدل و نرمال شدن اوضاع بعد از چند روز مؤید این مطلب است.
2-گرفتگی بر اثر مواد سنگین روغنی و قیر مانند حتماً از نفوذ واش واتر به سیکل کندانس حکایت دارد که باید منشأ آنرا در سوراخ بودن مبدلها و جاهایی که فشار کندانس افت پیدا میکند جستجو کرد.
البته مورد دوم زیاد حاد نیست و مشکل اصلی ما مورد اول است که ممکن است باعث گرفتگی همزمان استرینر هر سه پمپ شده و شرایط بحرانی گردد.
پس دوباره تکرار میکنم مشکل اصلی ما موقعی است که مبدل 2412 تعویض می گردد، بعد از تعویض تا تقریبا یک هفته ما مشکل گرفتگی استرینر خواهیم داشت و بعد از آن مرتفع می گردد یعنی موادی درون مبدل وجود داشته که با سرویس گذاشتن وارد سیستم شده و با تمیزکاری استرینر از سیستم خارج می گردد.
5/16/21, 22:20 - Barmala/M: طبق داکیومنت حتما باید موقع سرد بودن کوره ، استیم دارم تحت فشار ازت باشه که فقط دو سه سال اول رعایت شد و متاسفانه بعدش نه .
ضمنا آمین به تاور ۲۴۰۲ حدود ۴۰ درصد برقرار است و مسیر چک نیست بخاطر لرزش لاین هستش که باید درست بشه .
دوستانی که گفتند کثیفی پمپهای ۵۳۷۱ به خطر ۴۳ و ۹۴ هستش قطعا به خاطر ۴۳ هستش و ۹۴ مشکلی نداشت و نمونه از ۹۴ که گرفته شد چندین بار توسط آزمایشگاه تست شد و کندانس کامل بود و پس از پنج روز مسیر ۹۴ کامل در سرویس گذاشته شد .
5/16/21, 22:20 - Ghorbani Rahm/M: دوستان لینده طراحی جدید ورودی دی اریتورمسیر کندانس های برگشتی اول وارد یک فیلتر کربن اکتیو میشه بعد وارد دی اریتور میشه مشکل این جور حل کرده
5/16/21, 22:23 - Barmala/M: توسط فرایند قرار شد فیلتر روی خروجی ۲۴۱۵ مسیر کندانس طراحی بشه ولی نمیدونم چرا تا حالا انجام نشده .چند ماه پیش آقای شاکر رضایی گفتند . انشالله که انجام بشه مثل همین که آقا رحمان گفت .
5/16/21, 22:26 - Barmala/M: خالد جان با نظر شما راجع به ۲۴۱۲ و باکس آپ کردن مسیر تیوپها و شستشوی آنها کاملا موافق هستم و حتما فردا اول صبح با آقای مکوندی هماهنگ میکنم . مرسی .
5/16/21, 22:37 - Khaled Hamoudi: درود بر "رحمان" عزیز مرد خستگی ناپذیر،
رحمان جان ،
تا میتونی اطلاعات و تصویر از هر چیزی که فکر میکنی میتونه جالب باشه برامون ارسال کن.
اولیش همین فیلتر کربنی سر راه کندانس ورودی به دی اریتور
5/16/21, 22:43 - Farajbakhsh/M: 👏👏👏👏👏
و بنظرم اولا همون چیزی که فرمودین تمیز کردن مبدل قبل از سرویس گذاشتن و همچنین محض احتیاط در صورت امکان و اجازه دستورالعملها ترتیب سرویس گذاشتن مبدلها احتمالا مشکل رو حل خواهد کرد
امیدواریم
5/16/21, 22:44 - Ghorbani Rahm/M: چاکرتیم داش خالد باشه حتما
5/16/21, 22:47 - Farajbakhsh/M: البته در خصوص فرمایش رحمان عرض کتم که ما توی یه مقطعی بدلیل نشتی ۹۴ و همچنین ۴۳ فیلتر کربنی هم جواب نداده
این مواد قیری علاوه بر اینکه نازلهای فیلتر رو چک کرده و کربن اکتیوهارو خراب کرده ازشون رد شده رفته توی بستر کاتیونی و اونجا هم خرابکاری کرده
پس فقط فیلتر نمیشه گفت بطور حتم و یقین بازدارنده هست ولی مطمینا خیییییلی مفید خواهد بود
من چندین بار گفتم دوستان پیشنهاد فیلتر رو برای ورودی پالیشر هم بدن ولی انگار تمایل زیادی بهش نیست
5/16/21, 22:51 - Farajbakhsh/M: زنده باد رحمان
رحمان جان یه لطفی بکن در مورد کیفیت خوراک اونجا و انحراف از طراحیش یه توضیح مختصری هرموقع وقت کردی بفرست
هرکی میاد تو شرکت ، از لینده بگیر تا ..... میگه مشکل واحد ۲۳ و ۲۴ شما هیدروکربنهای سنگینه پایین ۱۹ هست
شخصا این موضوع رو بخش اولش رو قبول دارم ولی اینکه فقط ۱۹ دلیلش هست رو قبول ندارم
۴۴، ۱۹ ، استیم ریشیو ، cot، نحوه دی کک و ..... همه هستن
5/16/21, 22:52 - Farajbakhsh/M: یه چیز جالب بگم بهتون اونروز نمونه کک کوره ۷ رو دادیم بسوزونن تا ۱۰۰۰ درجه برده بودن بالا نسوخته بود 😁😁😁😁
5/16/21, 22:52 - Ghorbani Rahm/M: چشم حتما
5/16/21, 23:02 - Moballegh: این مشکل وجود هیدروکربن در اب کوئنچ و پروسس واتر واحدهای الفین همیشه بوده
در طراحی تکنیپ با تعبیه درام جداسازی سه فازی بسیار بزرگ این مشکل رو تا حدودی کم کردن
5/16/21, 23:04 - Moballegh: بدلیل وجود مقدار زیاد هیدروکربنهای بسیار سنگین وجود کربن اکتیو عملا کارساز نیست
5/16/21, 23:07 - Ghorbani Rahm/M: اتفاقا اینجا گفتند کربن اکتیو جواب نمیده
5/16/21, 23:12 - Ghorbani Rahm/M: فیلتر بازکردیم وزیر فیلتر مشکل طراحی یانصاب خوب کارنکرده بود بابچه های تعمیرات جلسه گرفتیم ومشکل حل کردیم فیلتر دوباره گذاشتیم سرویس دوروز بعد باز اختلاف فشاررفت بالا پیگیرشدم دیدم باترفلای ولو ورودی کامل بازنشده چون گیج فشارقبل وبعد ازولونصب کردیم متوجه شدم بعد مشکل ولو که حل شد الان یک ماه کارمیکنه مشکل هم نداره
5/16/21, 23:14 - Ghorbani Rahm/M: بعد گزارش دادیم که فیلتر مشکل گرفتگی نداره مشکل ازولو وردی بوده
- ۰۰/۰۳/۱۸